Pohjois-Amerikkaan ensimmäinen kanadalaisvalmisteinen Airbus A220-300 -kone

A220-AirCanada-Take-offAir Canada vastaanotti Kanadan ensimmäisen Airbus A220 (C-GROV) -koneen sekä samalla Pohjois-Amerikan ensimmäisen A220-koneen, joka on konetyypin suurinta versiota. Kanadalaisyhtiö esittelee koneensa itse suurelle yleisölle vasta tammikuussa 2020.

Air Canada vastaanotti Kanadan Mirabelissa 20. joulukuuta yhtiön ensimmäisen Airbus A220-300 -koneen. Yhtiö on suuremman version ensimmäinen operaattori Pohjois-Amerikassa ja niitä se on tilannut kaikkiaan 45 kappaletta. Ensimmäisenä A220-koneet mantereella otti käyttöön Delta Air Lines jo lokakuussa 2018. Amerikkalaisyhtiöllä on laivastossaan jo 28 A220-100 -konetta.

A220-AirCanada-TaxiingKanadalaisoperaattori esittelee A220-300 -koneen Montrealissa 15. tammikuuta 2020 järjestettävässä virallisessa vastaanottoseremoniassa. Air Canada lentää A220-300 -koneillaan kohteisiin Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Ensimmäiset reitit avataan 4. toukokuuta 2020. Avausreitit ovat  Montreal-Seattle ja Toronto-San Jose.

Air Canadan koneiden kaksiluokkaisessa matkustamossa on kaikkiaan 125 istuinpaikkaa. Niistä 12 on business-luokassa 2-2 -konfiguraatiossa ja 125 turistiluokassa 3-2 konfiguraatiossa. Kaikilla matkustajapaikoilla on käytössä Panasonic eX1 IFE- eli matkustamoviihdejärjestelmä, joiden sisältö on tarjolla 15 kielellä ja tarjolla on yli 1000 tuntia viihdettä.

AC_A220-300_cabinKoneessa on käytettävissä myös nopea wifi-yhteys ja kaikilla matkustajapaikoilla on lisäksi tarjolla myös USB-latausmahdollisuus sekä tavallinen sähköpistoke.

A220 on Airbusin tuotevalikoiman uusin konetyyppi, joka käytännössä korvaa yhtiön A319-koneen. Sen kysyntä on hiipunut. A220 on sen sijaan kokonaan uusi konetyyppi, jonka kehitti kanadalainen Bombardier. Aiemmin C Series -nimellä tunnetusta konetyypistä on saatu jo 530 tilausta ja noin 100 A220 -konetta lentää kuudella operaattorilla ympäri maailmaa.

A220_tail_1Konetyypistä on tarjolla kahta versiota. Niistä ensimmäisenä esiteltiin pienempi A220-100, jota seurasi suurempi A220-300 -versio. Polttoainetehokkain PW1500G  -moottorein varustetut koneet ovat yksi vaihtoehto 100-150 paikkaisten matkustajakoneiden segmentissä. Niitä valmistetaan Kanadan Mirabelissa sekä Yhdysvaltain Alabaman Mobilessa.

A220 -kone on todennäköinen vaihtoehto myös Finnairille yhtiön uudistaessa kapearunkolaivastoaan.