Huhtikuun 1. oli jälleen perinteisen kiihkeä ilmailu-uutispäivä niin Suomessa kuin maailmalla. Lentoposti.fi kokosi jälleen koosteen päivän merkittävimmistä tapahtumista. Pohjois-Korean naistaitolentoryhmä saapuu Turun lentonäytökseen Pohjois-Korean eli Korean demokraattisen tasavallan Ilmavoimien vain naisista koostuva MiG-21 osastotaitolentoryhmä saapuu Turun lentonäytökseen 15.-16.6.2019. Tämä on tiettävästi ensimmäinen kerta kun ”Kimin Enkelit” osastotaitolentoryhmä esiintyy Pohjois-Korean ulkopuolella.
”Kimin Enkelit” lentävät legendaarisella MiG-21MF hävittäjällä. Suomen Ilmavoimat operoi koneen viimeisintä MiG-21BIS versiota vuosina 1978-1998. Osaston käytössä olevat koneet ovat ilmeisesti ostettu käytettynä Ukrainasta ja ne ovat peruskorjattu ”Kimin Enkelit” osaston käyttöön. Kaikki osaston ohjaajat ovat Pohjois-Korean johtajan Kim Jong-unin henkilökohtaisesti valitsemia. Siirtolento Pohjois-Koreasta Suomeen on vaativa ja 7000 km pitkä. Normaalisti MiG-21MF pystyy lentämään noin 1500 km yhdellä tankkauksella, mutta Pohjois-Korean Ilmavoimien tutkimuslaitos on kehittänyt uudentyyppisen erikoispolttoaineen. Tämän uudenpolttoaineen hyötysuhde on yli kaksinkertainen perinteiseen JET A-1 suihkukonepolttoaineeseen. Tämän uuden polttoaineen avulla ”Kimin Enkeleiden” tarvitsee tehdä vain yksi välilasku matkalla Turkuun.
"Löysimme loistavan ratkaisun museota piinanneisiin tilaongelmiin. Jatkossa kaikki kokoelmamme sijaitsevat samalla kannella. Ja Ilmailumuseo sai jo nyt ylivoimaisen upeisiin kokoelmiinsa tädennyksen, joka entisestään laajentaa ajatuksiamme ilmailualasta”, riemuitsee museonjohtaja Pia Illikainen.
”IKE – niin kuin häntä piireissä kutsutaan – on ollut alkuvuoden huoltotoimien kohteena telakalla Norfolkissa (Norfolk Naval Shipyard), ja enemmän kuin mielellään otettaisiin hänet jo vapaaehtoisten entisöintiporukan huomaan.” Innoissaan uudesta tulokkaasta on myös markkinointipäällikkö Henri Äijälä: ”Pikkupojasta asti kun on IKEn matkoja seurannut, niin onhan se upeaa että saadaan kaveri viimein meidän rannoille!” Eisenhowerin matkantekoon liittyy pieni pulma, johon laskeskellaan nyt kuumeisesti ratkaisua. Juutinrauma on IKElle pikkuisen liian kapea tällä hetkellä, mutta helpotusta on luvassa suolapulssin ja ilmastonmuutoksen nostaman merenpinnan myötä. ”Kyllä se siitä kohta solahtaa kun hetki vain on oikea”, uskoo näyttelypäällikkö Valeri Saltikoff. ”Joskus tulevaisuuden maailmassahan ei ehkä ole kuin museolentokoneita, niin tämä on kyllä erittäin pitkäjänteinen ratkaisu ajatellen myös pedagogisia palvelujamme ja kiertonäyttelyitä varten.” ”Luovutusasiakirjoja on useita hyllymetrejä ja ensimmäinen tehtävä on saattaa ne digitaaliseen muotoon”, luonnehtii kokoelma-amanuenssi Tapio Juutinen. ”Ensimmäisten mappien skannaus on jo aloitettu, ja tämä on mitä mieluisinta työtä niin museon henkilökunnalle kuin vapaaehtoisillekin.”
Virallinen sopimus Porin kaupungin ja kiinalaisyhtiön välillä allekirjoitetaan Raatihuoneella maanantaina 1. huhtikuuta kello 14. Tilaisuuden jälkeen Raatihuoneenpuistossa jaetaan sata ilmaista lentolippua China Wingsin lennoille. Muutosten myötä kiitotietä pidennetään ja terminaalilaajennukseen tulee kymmenen matkustajasiltaa. Satakunnan kansa: Kiinalaisyhtiöltä jätti-investointi Porin lentokenttään – kaupunkiin aletaan lennättää opiskelijoita superjumbolla
Finnair kertoo urakoineensa ja kevään perinteinen ikkunanpesu on nyt suoritettu kertaheitolla! Yhtiö pesi koko Airbus-laivaston ikkunat niin matkustamosta kuin ohjaamosta, yhteensä 6 022 ikkunaa. Finnair toivottaakin kaikille matkustajilleen kauniita kevätpäiviä ja kirkkaita näkymiä. Finavia rakentaa lumilinnan Helsinki-Vantaalle
Fianvian vuonna 2020 avautuva lumilinnaterminaali tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden kokea Suomen luminen talvi ympäri vuoden. Helsinki-Vantaan tavoitteena onkin lentokenttäyhtiön mukaan toimia Suomen näyteikkunana ja uusi lisäosa täydentää helmikuussa avatun Aukion aloittamaa suuntaa.
Emirates lennättää matkustajat lentoasemalle omilla sviittikoptereillaan Dubain keskustan ja Dubain kansainvälisen lentokentän välillä. Kyseessä on autonomisesti ilman lentäjää kulkeva kopteri, jonka matkustamo vastaa ensimmäisen luokan sviittiä. Lentojen on määrä alkaa huhtikuussa 2020. Aprillipäivän uutisointi voi toteutua tulevaisuudessa. Emiratesin ratkaisu ei välttämättä vielä vuonna 2020. Finnair sen sijaan uutisoi edellisvuoden aprillipäivänä tuovansa sohvaluokan lentokoneisiin.
Päivitys 1.4.2019 kello 09.30: Lisätty Finavian lumilinna-hanke.
|
|||