Puolustusvoimat huutokauppaa lähivuosina Valmet L-70 Vinka -koneita – osa museoihin ja oppilaitoksiin

vinka_ilmavoimatIlmavoimat poistaa lähivuosina käytöstään jo vuodesta 1980 lähtien koulutuspolussa olleita suomalaisvalmisteisia Valmet L-70 Vinka -alkeiskoulukoneita. Konetyypin käytöstä poistosta on tehty jo alustavat suunnitelmat ja huutokauppaankin on päätymässä useita lentokelpoisia koneyksilöitä.

Lähiaikoina käytöstä poistettavien Valmet L-70 Vinka -alkeiskoulukoneidein prototyyppi LEKO-70 teki ensilennon jo vuonna 1975. Ensimmäinen sarjavalmisteinen Vinka puolestaan nousi ilmaan joulukuussa 1979. Ilmavoimat korvasi Suomessa kehitetyllä Vinkalla aiemmin käytössä olleet Saab 91D Safirit. VN-koneita hankittiin kaikkiaan 30 ja ne valmistettiin vuosina 1979-1982.

Ilmavoimien lentokoulutuspolkuun Vinkat ovat kuuluneet vuodesta 1980 lähtien. Nykyisin Vinkoista on ns. kirjavahvuudessa 23 konetta. Niistä lentokunnossa päivittäiseen toimintaan on käytettävissä 8-12 koneyksilöä. Tähän mennessä käytöstä on poistettu viisi koneyksilöä ja kaksi on menetetty onnettomuuksissa.

IMG_0312Molemmat Vinka-turmat tapahtuivat vuonna 1988 noin kuukauden välein. VN-8 joutui 14. huhtikuuta 1988 syöksykierrekoululennolla lattakierteeseen ja syöksyi maahan Alahärmässä. Lennonopettaja ja ohjaajaoppilas pelastautuivat laskuvarjoilla. Jälkimmäinen turma tapahtui 11. toukokuuta 1988 Menkijärvellä, kun VN-13 sakkasi lentoonlähdöstä tehdystä pakkolaskuharjoituksesta. Lennonopettaja loukkaantui vakavasti, mutta oppilas selvisi vähäisin vammoin.

Ilmavoimat korvaa Valmet L-70 Vinka-kalustoaan VX-hankkeessa vuonna 2015 hankituilla Grob G 115E -alkeiskoulukoneilla. Vinka -koneiden käytöstä poistamisen aikataulu on kuitenkin viime vuosina elänyt, koska niitä seuraavien Grob G 115E -koneiden käyttöönotossa on ollut erilaisia haasteita. Niistä tuoreimmat ilmenivät alkuvuodesta 2021.

IMG_0273 Puolustusvoimat on kuitenkin laatinut Vinka-laivaston poistamisesta alustavan suunnitelman. Sen mukaan mahdollisimman monta koneyksilöä pyritään luovuttamaan yhteiskunnalle yleishyödylliseen käyttöön. Tällaista käyttöä olisi ensisijaisesti oppilaitosten tarpeet sekä
museointi. Suunnitelman mukaan osa koneista myydään huutokaupassa.

Huutokaupan kohteena olisi edelleen peruslentämisen mahdollistavat koneyksilöt ja niiden osalta huutokauppa on suunniteltu toteutettavaksi lähivuosien aikana. Huutokaupan vasaran alle arvioidaan tulevan jopa 12-18 koneyksilöä. Myyntiin tulevista koneista on mahdollisesti riisuttu jotain laitteistoja. Vinka-koneita on modifioitu vuosien varrella ja vuonna 2002 niihin asennettiin Garmin 430 -avioniikkajärjestelmä.

IMG_0220Aiemmin Vinka koneita on luovutettu mm. vuonna 2017 Kauhavan Lentokonepuistoon, jonka kokoelmissa on VN-9. Helmikuussa 2021 tehtiin viimeisin luovutus, kun VN-3 siirtyi Rovaniemellä Lapin koulutuskeskus REDUn lentokoneasennuksen opetuslentokoneeksi. Lisää koneyksilöitä luovutetaan vastaaviin käyttötarkoituksiin lähivuosien aikana.

Valmet L-70 Vinka -kalustolle on aikanaan suunniteltu runkokohtainen 5 000 lentotunnin elinikä, jota on elinikämodifikaatiolla jatkettu 7 000-7 100 lentotuntiin saakka. Yksilökohtaisesta käytöstä eli lähinnä G-voimien kuormittavuudesta riippuen tuntimäärä on saavutettu ilmavoimien mukaan yllättävän tarkkaan. Jotkin koneyksilöt ovat jopa ylittäneet rajan, mutta osa on edelleen hieman sen alla.

Grob_ja_vinkatTällä hetkellä tilanne on kuitenkin sellainen, että suunniteltuun poistoaikatauluun saattaa vielä tulla muutoksia GO-koneiden käyttäänotossa ilmenneiden viiveiden takia. Osalla Vinka-koneista saatetaankin operoida suunniteltua pidempään ja lopullinen käytöstä poistaminen etenee GO-koneiden käyttöönoton myötä. MH

Lue myös: