Euroopan komissio päivitti 3. kesäkuuta 2025 luettelon lentoyhtiöistä, jotka on asetettu toimintakieltoon tai joiden toimintaa rajoitetaan EU-alueella. Luettelo tunnetaan "EU:n mustana listana" ja sillä on nyt 169 lentoyhtiötä, joiden toimiluvat on myönnetty 17 eri valtiosta. "Matkustajien turvallisuus on edelleen tärkein prioriteettimme. Yksityiskohtaisen teknisen arvioinnin jälkeen Euroopan komissio on lisännyt kaikki Surinamissa ja Tansaniassa lentotoimintaluvan saaneet lentoliikenteen harjoittajat EU:n lentoyhtiöiden toimintakieltolistalle kansallisen ilmailuviranomaisen vakavien valvontapuutteiden seurauksena. Kehotamme molempia maita puuttumaan näihin ongelmiin viipymättä. Komissio on valmis tukemaan niiden pyrkimyksiä kansainvälisten turvallisuusstandardien täysimääräiseen noudattamiseen", kommentoi EU:n kestävästä liikenteestä ja matkailusta vastaava komissaari Apostolos Tzitzikostas. Toimintakieltolistalla on 142 lentoyhtiötä 17 eri valtiosta, joiden lentotoimintaluvan on myöntänyt Afganistan, Angola (paitsi kaksi lentoyhtiötä), Armenia, Kongon demokraattinen tasavalta, Kongon tasavalta, Djibouti, Päiväntasaajan Guinea, Eritrea, Kirgisia, Liberia, Libya, Nepal, São Tomé ja Príncipe, Sierra Leone, Sudan, Surinam ja Tansania. Lisäksi kieltolistalla 22 lentoyhtiötä, joille on myönnetty toimintaluvat venäjällä. Ensimmäisen kerran venäläisyhtiöt lisättiin EU:n toimintakieltolistalle huhtikuussa 2022 (Lue uutisemme aiheesta: EU päivitti lentoyhtiöiden mustan listan - toimintakieltolistalla jo 21 venäläistä lentoyhtiötä). Näiden lisäksi toimintakieltolistalla on viisi yksittäistä lentoyhtiötä, joita ovat zimbabvelainen Air Zimbabwe, iranilainen Iran Aseman Airlines, irakilaiset Iraqi Airways ja Fly Baghdad ja Venezuelan Avior Airlines. Näitä yhtiötä valvovat viranomaiset ovat havainneet yhtiöissä turvallisuuspuutteita. Edellämainittujen toimintakiellossa olevien lentoyhtiöiden lisäksi EU-alueelle mahdollisesti saapuville kahdelle yhtiölle on asetettu myös toimintarajoituksia. Nämä lentoyhtiöt ovat Air Koryo (Pohjois-Korea) ja Iran Air (Iran). Air Koryon osalta rajoitukset koskevat koko kalustoa paitsi Tupolev Tu-204 -koneita, joiden rekisteritunnukset ovat P-632 ja P-633. Iran Airin osalta rajoitukset koskevat Fokker 100 ja Boeing 747 -koneita. Komission tekemä päätös perustuu yksimielisyyteen EU:n lentoturvallisuuskomiteassa, joka kokoontui Brysselissä 13.-15. toukokuuta 2025. Komitea koostuu lentoturvallisuuden asiantuntijoista, jotka tulevat kaikista 28:sta EU:n jäsenvaltiosta ja niitä tukee Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA. Arvioinnit perustuvat kansainvälisiin turvallisuusstandardeihin sekä kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n asettamiin standardeihin.
|
|||