Jetstar Asia Airways operoi 13 Airbus A320-koneella, jotka siirretään vaiheittain operoimaan lentoja Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. Muutoksella ei ole vaikutuksia Jetstar Airwaysin tai Jetstar Japanin lentoihin Aasiassa. Lisäksi kaikki Jetstar Airwaysin kansainväliset lennot Australiasta pysyvät ennallaan. Jetstar Asia Airwaysin toiminta loppuu 31. heinäkuuta 2025 ja vaikutukset koskettavat Singaporesta operoitavia 16 reittiä sekä noin 500 yhtiön työntekijää. Qantas kertoo tarjoavansa Jetstar Asian työntekijöille irtisanomispaketteja sekä tukipalveluita työllistymiseen. Qantas kertoo myös toimivansa aktiivisesti löytääkseen heille työmahdollisuuksia koko konsernin sekä alueen muiden lentoyhtiöiden palveluksessa.
"Olemme uskomattoman ylpeitä Jetstar Asiasta ja heidän tekemästä työstä tarjotakseen edullisia hintoja, vahvaa toiminnallista suorituskykyä ja poikkeuksellista asiakaspalvelua. Tämä on heille erittäin vaikea päivä. Kaikista ponnisteluistaan huolimatta olemme nähneet Jetstar Asian kustannusten nousevan jopa 200 prosenttia, mikä on muuttanut merkittävästi yhtiön kustannusrakennetta", kommentoi Qantas-konsernin toimitusjohtaja Vanessa Hudson. Jetstar Asia perustettiin marraskuussa 2004 ja lennot se aloitti kuukautta myöhemmin. Nyt reilut 20 vuotta myöhemmin toiminnan päättyessä operaattorilla on viikkovuoroja Singaporen Changin lentokentältä noin 180. Lennot jatkuvat siis vielä hetken, mutta jatkuvasti karsitummilla aikatauluilla. Vuoden 2024 aikana Jetstar Asia kuljetti noin 2,3 miljoonaa matkustajaa. Jetstar Asia Airwaysin Singaporesta operoimat kohteet ovat Australian Broome, Kiinan Wuxi, Indonesian Bali, Jakarta, Labuan Bajo, Medan ja Surabaya, Japanin Okinawa ja Osaka, Malesian Kuala Lumpur ja Penang, Filippiinien Manila, Sri Lankan Colombo sekä Thaimaan Bangkok, Krabi ja Phuket. Jetstar Asian 13 Airbus A320-kapearunkokonetta ovat elinkaarensa puolivälissä ja nyt niitä siirretään vaiheitain Qantasin ydinmarkkinoille Australiassa ja Uudessa-Seelannissa tukemaan laivaston uudistamista sekä tukemaan yli 100 paikallista työpaikkaa. Koneet korvaavat myös wetlease-kapasiteettia Jetstar Airwaysin kotimaanlennoilla kustannusrakenteen alentamiseksi. Qantas valmistautuu historiansa suurimpaan laivastouudistukseen, jonka aikana konserni vastaanottaa lähes 200 uutta lentokonetta. Qantasin laivastoon tulee ensimmäinen Airbus A321XLR vielä kesäkuun aikana. Myös odotettu Project Sunrise saa todellista eloa, kun ensimmäinen A350-1000ULR on määrä vastaanottaa vuonna 2026.
|
|||