Qantas korvaa Airbus A330- ja A380-koneet - tilasi 24 uutta A350 ja 787 Dreamliner -laajarunkokonetta

VH-QPC_100416Qantas eteni nykyisen laivastouudistuksensa projekti Fyshin kanssa viimeiseen vaiheeseen, jossa se korvaa käytössä olevat Airbus A330-laajarunkokoneet sekä noin kymmenen vuoden päästä myös kaksikerroksiset Airbus A380 -laajarunkokoneet. Korvaavat lentokoneet ostetaan puoliksi Airbusilta ja puoliksi Boeingilta. Myös Finnair saattelee Qantasia kohti sujuvaa A330-laivastouudistusta.

Qantas on solminut vahvistetut miljardikaupat 12 Airbus A350 XWB:stä ja 12 Boeing 787 Dreamlinerista Airbusin ja Boeingin kanssa. Näiden 24 laajarunkokoneen on määrä korvata Qantasin nykyinen Airbus A330 -laivasto. Uusia koneita on määrä ottaa vastaan tilikaudesta 2027 lähtien aina seuraavalle vuosikymmenelle saakka.

"Tämä on taas yksi useiden miljardien dollarien investointi kansalliseen lentoyhtiöön ja hieno uutinen asiakkaillemme sekä meille itsellemme. Uusin tilaus on lisäys aiempaan vahvistettuun 149 lentokoneen tilaukseen, joilla uudistetaan kotimaan laivastoa Qantasilla ja Jetstarilla sekä edetään Project Sunrise -lentoihin Lontooseen ja New Yorkiin", sanoi Qantas-konsernin toimitusjohtaja Alan Joyce.

Qantas lentää A330-koneilla pääosin kansainvälisiä lentoja Aasiaan ja Yhdysvaltoihin, mutta myös kotimaanlentoja. Pidemmän toimintamatkan tarjoavat uudet A350 ja Boeing 787 -koneet mahdollistavat niiden käytön laajasti koko verkostossa sekä uusien reittiavauksien tekemisen.

Qantas_A380Australialaisyhtiön A330-laivaston keski-ikä tulee olemaan 21 vuotta, kun niiden korvaaminen käynnistyy tilikaudella 2027. Se vastaa Qantasin laivaston tyypillistä uusimisprofiilia. Ne koneyksilöt, joista luovutaan viimeisinä tulevat läpikäymään matkustamouudistuksen tilikaudella 2025. Tuolloin uusitaan myös economy-luokka.

Tilaukseen sisältyy myös optioita, jotka on jaettu puoliksi Airbusin ja Boeingin kesken. Ne tuovat Qantasilla joustavuutta kasvuun sekä mahdollistavat kymmenen nelimoottorisen Airbus A380 -superjumbon korvaamisen tilikaudesta 2032 lähtien eli noin kymmenen vuoden päästä uusilla Airbus A350 XWB -koneilla.

Vahvistettu tilaus sisältää Boeingin osalta neljä 787-9 ja kahdeksan 787-10 Dreamlineria joiden toimitukset alkavat tilikaudesta 2027. Airbusilta puolestaan tilattiin 12 Airbus A350-1000 -konetta joiden toimitukset alkavat tilikaudesta 2028. Molemmat tilaukset sisältävät merkittäviä joustoja toimitusten ajankohtiin.

qantas_tails"Tilatut lentokoneet tulevat laivastoon yli kymmenen vuoden ajanjaksolla ja ne palvelevat käytössämme yli 20 vuotta. 787- ja A350 -koneet, sekä niihin moottoreita valmistavat General Electric ja Rolls Royce ovat osoittaneet niiden olevan erittäin kyvykkäitä", jatkoi Joyce.

Qantasin kansainvälisen laivastouudistuksen projekti Fysh nimi juontaa juurensa vuoteen 1935 saakka. Tuolloin yksi lentoyhtiön perustajista ja silloinen johtaja Sir Hudson Fysh käynnisti Qantasin kansainvälisen liikenteen.

A330_LTO_1Finnair on osaltaan mukana Qantasin kasvun tukemisessa ja laivastouudistuksen aikataulutuksessa, kun suomalaisyhtiö ilmoitti toukokuussa 2023 vuokraavansa A330-300 -koneita Qantasille.

Ensimmäinen Qantasille vuokrattava Finnairin A330-300 -laajarunkokone miehistöineen alkaa lentää Qantasin lentoja lokakuussa 2023, ja toinen kone vuoden 2024 alkupuolella.

Jälkimmäinen osa sopimuksesta koskee kahta A330-300-konetta ilman miehistöjä. Tämä sopimus alkaa vuodesta 2025 ja kestää kaksi ja puoli vuotta eli Qantasin A330-laivastouudistuksen alkuun saakka.

Lue myös: