Qantas vahvisti jättimäiset kaupat Airbusin kanssa – Australian historian suurin lentokonekauppa toteutuu

Qantas_A321XLRAustralialainen Qantas on vahvistanut Project Winton -suunnitelmansa mukaiset lentokonekaupat, jotka uudistavat konsernin lentokonelaivaston Airbusin kapearunkokoneilla. Yhdessä aiempien 109 Jetstarille tilatun A320-koneen sekä osto-oikeuksien kanssa Qantas-konsernin tilauskirjassa on jo 299 Airbusin kapearunkokonetta. Määrästä puolet on vahvistettuja tilauksia ja puolet osto-oikeuksia.

Qantasin Project Wintonin kapearunkolaivaston uusinta alkaa loppuvuodesta 2023 kaikkiaan 20 kappaleen A321XLR- ja 20 kappaleen A220-konetilauksella. Uusin tilaus sisältää lisäksi kaikkiaan 94 osto-oikeutta samoihin konetyyppeihin ja se jakautuu yli kymmenen vuoden ajanjaksolle aina vuoteen 2034 saakka. Qantas voi valita optioista laajasti mitä konetyyppejä se tarvitsee kyseisenä ajanjaksona A320- ja A220-koneperheistä.

Qantas_A220Osoituksena tilauksen joustavuudesta Qantas mainitsee Jetstarin tilausmuutoksen, jossa 20 A320-koneperheen tilausta vaihdetaan A321XLR-koneisiin. Lisätankillisilla koneilla voidaan mahdollisesti lentää myös kansainvälisiä reittejä. Näiden koneiden osalta toimitukset alkavat vuoden 2024 toisen puoliskon aikana. Ensimmäiset aiemmin tilatuista 18 A321XLR-koneesta toimitetaan heinäkuusta 2022 lähtien.

Qantas_A220_range“A320 ja A220 -koneet tulevat olemaan kotimaan laivastomme runko seuraavien 20 vuoden ajan ja auttavat meitä pitämään tämän maan liikkeessä. Koneiden toimintamatka ja taloudellisuus mahdollistavat uusia suoria reittejä sekä alueellisten kohteiden paremman palvelemisen”, sanoi Qantas-konsernin toimitusjohtaja Alan Joyce.

Qantasin kapearunkokonetilausta varten Australiaan oli lennetty airBalticin A220-300 -kone. Se lensi Riiasta Delhin ja Denpasarin kautta Sydneyhin. Airbus A220-300 -koneilla voidaan esimerkiksi lentää Perthistä Bangkokiin ja Brisbanesta Jakartaan. Airbus A321XLR puolestaan mahdollistaa lennot esimerkiksi Melbournesta Hongkongiin ja Perthistä Shanghaihin.

Uudet Airbusin valmistamat kapearunkokoneet korvaavat vaiheittain nykyiset 95 Boeing 737 ja Boeing 717-konetta. Toimitukset käynnistyvät A220-koneiden osalta loppuvuodesta 2023 ja A321XLR-koneiden osalta loppuvuodesta 2024.

Qantas_737800_1Uudet koneet vähentävät merkittävästi päästöjä ja operointikuluja sekä parantavat matkustajakokemusta verrattuna niillä vaiheittain korvattaviin koneisiin. Istuinpaikkakohtaisesti A220-300 -koneet kuluttavat 28 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin Boeing 717-koneet ja A321XLR:n osalta kulutus on 17 prosenttia pienempi per matkustaja verrattuna korvattavaan Boeing 737-kalustoon. Lisäksi uusien koneiden melutaso on jopa 50 prosenttia pienempi. Molemmat uudet konetyypit toimitetaan Pratt & Whitneyn GTF-moottoreilla (PW1100G-JM ja PW1500G).

Qantas_A321XLR_range“Uudet lentokoneet ja moottorit vähentävät päästöjä vähintään 15 prosentilla, jos käytössä on fossiilinen lentopolttoaine ja uusiutuvalla polttoaineellä merkittävästi enemmän. Tämä tilaus vie meitä lähemmäs sitoutumistamme nettonollapäästöihin vuoteen 2050 mennessä”, jatkoi Joyce.

Kaikki Airbusin tuotannossa olevat matkustajakoneet on hyväksytty käyttämään 50-prosenttista uusiutuvan lentopolttoaineen seosta. Vuoteen 2030 tavoitteena on saada hyväksyntä 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön.

qantas_tails“Hallituksen päätös hyväksyä Australian historian suurin lentokonekauppa on selkeä luottamuksen osoitus Qantas-konsernin tulevaisuuteen. Näitä lentokoneita koskeva strategiamme tulee tuomaan merkittäviä etuja niille, jotka kaupan mahdollistivatkansalaisillemme, asiakkaillemme ja osakkeenomistajillemme”, päätti Joyce.

Qantas ei avaa hankinnan kokonaiskustannuksia, mutta kertoo saaneensa merkittävän alennuksen listahinnoista.

Lue myös: