Laivastouudistus koskee 75 Boeing 737-800 -konetta, joissa on kahdessa luokassa 174 matkustajapaikkaa. Nykyisten koneiden iät vaihtelevat seitsemän ja 19 vuoden välillä. Uusimmat koneista on toimitettu vuonna 2014 ja ne jatkavat Qantasilla vielä seuraavalle vuosikymmenelle. Lisäksi laivastouudistuksessa korvataan 20 Boeing 717 -konetta, joissa on 110-125 matkustajapaikkaa. Näiden koneiden iät ovat 15-22 vuotta. "Kutsumme tätä Winton-projektiksi Qantasin Queenslandissa sijaitsevan syntypaikan mukaan, sillä kyseessä on merkittävä päätös kotimaanlentojen tulevaisuudesta", sanoi Joyce, joka tapasi lentokone- ja moottorivalmistajien edustajia IATA:n kokouksessa Bostonissa lokakuussa 2021.
Pienemmän kaluston osalta vaihtoehdot ovat Embraer E-Jet E2 -koneperhe tai Airbus A220 -koneet. Ne mahdollistavat kaksiluokkaisen matkustamon kanssa versiosta riippuen 100-150 matkustajan kuljettamisen. Qantasin tarjouspyynnön kriteeristössä ovat mukana mm. turvallisuus, luotettavuus, suorituskyky, vastuullisuus, päästövähennykset ja kaupalliset ehdot. Lopullista päätöstä valmistajavalintojen osalta odotetaan tehtäväksi vuoden 2021 loppuun mennessä ja tilauspäätös tehdään vuoden 2022 puolivälissä. Ensitoimituksien on määrä alkaa jo vuoden 2023 lopulla. Sopimus tulee tarjoamaan joustavuutta konetoimituksiin riippuen markkinatilanteesta. Nyt käynissä olevien neuvotteluiden lisäksi Qantasilla on olemassa olevat tilaukset 109 Airbus A320/A321 -koneesta, joilla se korvaa Jetstarin nykyisiä A320-koneita. Ensimmäinen neo-versio on määrä toimittaa vuoden 2022 aikana ja toimitukset jatkuvat vuosikymmenen loppuun saakka. Laajarunkokoneiden osalta Qantas vastaanottaa kolme Boeing 787-9 Dreamlineria tilikaudesta 2023 eteenpäin. ULR-lentojen Project Sunrise on viivästynyt arviolta vuoteen 2024 tai 2025. Tähän hankkeeseen liittyen Qantasin odotetaan tilaavan Airbus A350-1000 -koneita. MH
|
|||