Rajavartiolaitos saa jälleen käyttöönsä Euroopan meriturvallisuusvirasto EMSA:lta miehittämättömän ilma-aluksen. Kyseinen Schiebel Camcopter S-100 -järjestelmä on samanlainen, joka oli Rajavartiolaitoksen käytössä kaudella 2020 noin neljän kuukauden ajan. "Toistaiseksi olemme valmistautuneet käyttämään järjestelmää vähintään kahden kuukauden ajan purjehduskauden 2021 aikana", kertoo everstiluutnantti Jussi Napola Rajavartiolaitoksen esikunnasta Lentoposti.fi:lle.
EMSA on solminut monivuotisen sopimuksen VTOL RPAS -järjestelmän (Vertical Takeoff and Landing) eli pystysuoraan nousuun ja laskeutumiseen kykenevästä miehittämättömästä ilma-alusjärjestelmästä Schiebelin kanssa marraskuussa 2018. Tämän sopimuksen mukaisesti Schiebel mahdollistaa merivalvontaa EU-jäsenmaille.
Suomessa miehittämätöntä ilma-alusta operoi laitevalmistaja Schiebel, joka suorittaa tehtävät Rajavartiolaitoksen antamien määritelmien mukaisesti.
Vuonna 2020 Rajavartiolaitos selvitti operatiivisten tehtävien aikana myös järjestelmän soveltuvuutta Suomen merialueen olosuhteisiin. Tälläkin kertaa miehittämätön ilma-alus tulee ensisijaisesti normaalin operatiivisen toiminnan käyttöön. Järjestelmä soveltuu mm. etsintä- ja pelastus-, sekä valvontatehtäviin merellä ja satamissa mutta myös ympäristövalvonnan tehtäviin.
Schiebel kertoi helmikuussa 2021, että se on operoinut Camcopterilla jo 10 000 lentotuntia merellä ja suorittanut 2000 laskeutumista erilaisten laivojen kansille.
"Rajavartiolaitos on valmistautunut käyttämään järjestelmää lakisääteisissä tehtävissään ja hyödyntää toiminnasta saadut kokemukset toimintansa kehittämisessä", jatkaa everstiluutnantti Napola.
Vuonna 2020 samainen miehittämätön ilma-alusjärjestelmä kiersi eri yksiköissä ja se oli käytössä ainakin Suomenlahden merivartioston Porkkalan merivartioasemalla, Länsi-Suomen merivartioston alueella Nauvossa sekä Ahvenanmaalla. Näiden lisäksi Camcopteria operoitiin myös ulkovartiolaiva Turvalta käsin. Ilmatilavaraukset aktivoidaan tarvittaessa päivittäin ilmailutiedotuspalvelun kautta. Kyseisiä ilmatilavarausalueita voidaan käyttää tarvittaessa 1.4.2021-31.12.2021 välisenä aikana.
Edellisellä purjehduskaudella Rajavartiolaitoksen käytössä olleen Camcopterin operointia oli mahdollista seurata myös lennonseurantapalveluista.
Schiebel S-100 Camcopter Suomessa käytettävä UAS-järjestelmä on varustettu elektro-optisella ja infrapunakykyisellä (EO/IR) L3 Wescam MX-10 -pallokameralla. Merellä pienetkin maalit havaitaan pinnalta Overwatch Imaging PT-8 Oceanwatch -maalinosoitusjärjestelmällä korkealta sekä kaukaa. Lisäksi käytössä on myös Becker Avionics BD406 -hätälähettimen paikannusjärjestelmä. Kopterissa on myös alusten tunnistamiseen ja sijainnin määrittämiseen käytettävä AIS-järjestelmä (Automatic Indentification System), joka lähettää paikkatietoa. Lakikorkeutta kopterille luvataan jopa 5500 metriä eli lentopinta 180. Tyypillisessä varustuksessa se kuljettaa 34 kg hyötykuormaa noin 10 tunnin ajan. Polttoaineena Camcopter S-100 käyttää 100LL tai kerosiinia. Laitetoimittaja Schiebel on tehnyt yhteistyötä myös suomalaisen Patrian kanssa. Vuonna 2017 osapuolet kertoivat Patrian CANDL -datalinkin (Compact Airborne Networking Data Link) integroimisesta juuri Schiebel Camcopter S-100 -ilma-alukseen. Euroopan meriturvallisuusvirastolla on laajasti miehittämättömiä ilma-aluksia
EMSA:n valikoimassa on Tekeverin AR 5 Evo, jonka pituus on neljä metriä ja siipien kärkiväli 7,3 metriä. Sen maksimi lentoonlähtöpaino on 180kg ja hyötykuormaa ilma-alus voi ottaa 50 kg.
Kiinteäsiipisten sijaan Schiebelin helikopterimainen ratkaisu tai vaihtoehtona oleva samankaltainen UMS Skeldar V-200 sopivat kuitenkin merkittävästi paremmin Suomen tarkoituksiin saaristo-olosuhteissa. Niiden käyttöön riittää noin 8x8 metrinen laskualusta, kun suurempi kiinteäsiipinen puolestaan vaatii jo kiitotien käyttöä. MH Lue myös:
|
|||