Rajavartiolaitos on saanut Euroopan meriturvallisuusvirastolta EMSA:lta (European Maritime Safety Agency) koekäyttöön miehittämättömän RPAS-ilma-alusjärjestelmän (Remotely Piloted Aircraft System). Euroopan meriturvallisuusvirasto tarjoaa eri tyyppisiä kauko-ohjattavia järjestelmiä EU:n jäsenvaltioiden käyttöön ja hakemuksen perusteella sellainen saatiin nyt Suomeen.
Tämän sopimuksen mukaisesti Schiebel mahdollistaan merivalvontaa EU-jäsenmaille. Suomen lisäksi Camcopter S-100 -järjestelmä on parhaillaan käytössä myös Kroatiassa. Miehittämätöntä ilma-alusjärjestelmää voidaan käyttää monipuolisesti erilaisiin rannikkovartiostotoimintoihin, käsittäen rajaturvallisuustehtävät merialueella. Rajavartiolaitos koelentää järjestelmän soveltuvuutta Suomen merialueen olosuhteisiin vuoden 2020 aikana.
Tuolloin mukana oli samainen Schiebel Camcopter S-100 -ilma-alusjärjestelmä sekä amerikkalaisen Insitun Scan Eagle -lennokki. Lokakuussa 2019 Rajavartiolaitos kertoi saaneensa koelennoillaan rohkaisevia kokemuksia miehittämättömien ilma-alusten käytöstä merellisissä viranomaistehtävissä. Suomen komentoon 4. heinäkuuta saatu UAS-järjestelmä tukee osaltaan myös Viron ja Ruotsin merivartiostojen toimintaa. Rajavartiolaitoksen käyttöön saatu Schiebel Camcopter S-100 -järjestelmä on varustettu kattavasti ja se soveltuu mm. etsintä- ja pelastus-, sekä valvontatehtäviin merellä ja satamissa sekä ympäristövalvonnan tehtäviin
Suomessa käytettävä UAS-järjestelmä on varustettu elektro-optisella ja infrapunakykyisellä (EO/IR) L3 Wescam MX-10 -pallokameralla. Merellä pienetkin maalit havaitaan pinnalta Overwatch Imaging PT-8 Oceanwatch -maalinosoitusjärjestelmällä korkealta sekä kaukaa.
Camcopter S-100 on valmistajan mukaan kykenevä päivä- ja yölentotoimintaan myös haastavissa sääolosuhteissa ja suoran näköyhteyden ulkopuolella jopa 200 kilometrin päässä maalla ja merellä. Lakikorkeutta kopterille luvataan jopa 5500 metriä eli lentopinta 180. Tyypillisessä varustuksessa se kuljettaa 34 kg hyötykuormaa noin 10 tunnin ajan. Polttoaineena Camcopter S-100 käyttää 100LL tai kerosiinia. Laitetoimittaja Schiebel on tehnyt yhteistyötä myös suomalaisen Patrian kanssa. Vuonna 2017 osapuolet kertoivat Patrian CANDL -datalinkin (Compact Airborne Networking Data Link) integroimisesta juuri Schiebel Camcopter S-100 -ilma-alukseen.
Rajavartiolaitos kehittää valvontakykyään myös MVX-hankkeessa, jossa se etsii korvaajia kahdelle Dornier 228 -merivalvontakoneelle. MH Lue myös:
|
|||