Vartiolentolaivue vastaanotti ensimmäisen kahdesta Dornier 228-valvontakoneestaan 12.5.1995. Dornierit korvasivat tuolloin 70-luvulta käytössä olleet Piper Navajo -mäntämoottorikoneet. Nyt täyttyneen 25 vuoden aikana Dornier-valvontalentokoneilla on lennetty yhteensä yli 20 000 lentotuntia. Ensimmäinen Dorniereista laskeutui Turkuun 12. toukokuuta 1995 Saksan Oberpfaffenhofenista alkaneelta siirtolennolta. Elinkaaren aikana koneilla on toteutetu maa- merivartiostojen lentotehtävien lisäksi virka-apulentoja monille viranomaisille tehtävissä, joissa Dornierin ja sen valvontalaitteiston suorituskyvyt ovat korvaamattomia.
Pääosa ”Novemberin” ja ”Oscarin” tunneista on lennetty merellä raja- ja ympäristövalvonnan merkeissä. Missään muissa suomalaisissa ilma-aluksissa ei ole erityisesti öljypäästöjen havaitsemiseen, mittaamiseen ja dokumentointiin soveltuvaa laitteistoa sekä siihen koulutettua miehistöä. Näillä ainutlaatuisilla suorituskyvyillä voidaan toteuttaa tehokkaasti myös rajavalvontaa maa-alueilla, etsintä- ja pelastustehtäviä maalla ja merellä, kalastuksenvalvontaa, henkilökuljetusta sekä luoda meritilannekuvaa kriittisiltä alueilta.
Harvinaisempia, mutta sitäkin mielenkiintoisempia tehtäviä ovat olleet mm. harmaahylkeiden laskentalennot, vaelluskalojen kutupaikkojen kartoitukset sekä muutamat sairaankuljetuslennot, vaikkei koneessa edes ole erityisvarustusta juuri siihen tarkoitukseen. Uutta suorituskykyä hankintaan MVX-hankkeessa Tulevat 30-vuotisjuhlat vuonna 2025 voivat olla myös jäähyväisjuhlat. Tehokkaat työjuhdat ovat 2010-luvun alkupuolella toteutetusta valvontalaiteuudistuksesta huolimatta elinkaarensa ehtoopuolella.
Vuonna 2017 Dornier-koneisiin toteutettiin myös avioniikkapäivitys, joka toi ohjaamoihin EFIS ja FMS -laitteistot. Vanhasta ohjaamosta jäi jäljelle käytännössä vain moottorinvalvontamittarit. Lentoposti.fi uutisoi vuonna 2016 Rajavartiolaitoksen käynnistävän vuonna 2019 hankkeen Dornier-kaluston korvaamiseksi vuonna 2025.
Tulevaisuudessakin Rajan on oltava turvana kaikissa oloissa, joten vuonna 2019 käynnistettiin hanke Dornierien suorituskykyjen korvaamiseksi, joka on nimetty MVX-hankkeeksi. MVX-hanke tähtää viimeisimmän hallitusohjelman mukaisesti korvaamaan ajoissa vanhenevat lentokoneet, joiden suorituskyvyt ovat Rajavartiolaitoksen toiminnan kannalta strategisesti merkittävät. MVX-hankkeesta tiedotetaan tarkemmin sen edetessä. MH Lue myös:
|
|||