Tuotantolaitos perustetaan Indianan osavaltiossa sijaitsevaan West Lafayetteen. Tarkemmin sanottuna Purduen yliopiston kupeessa sijaitsevaan Discovery Park Districtiin. Saab investoi hankkeeseen vuodesta 2020 alkaen 37 miljoonaa dollaria. Kyseessä on usean vuoden hanke. Rakennustyöt ja rekrytoinnit alkavat vuonna 2020. Saab luo laitoksen perustamisen myötä Indianan työmarkkinoille jopa 300 vakituista työpaikkaa. Tuotanto tulee aluksi keskittymään ilmailualan tuotantoon ja erityisesti juuri Yhdysvaltain Ilmavoimille valmistettavan Boeing T-X -suihkuharjoituskoneen rakenteiden valmistamiseen sekä koneiden loppukokoonpanoon.
Tuotantolaitoksen julkistamistilaisuus järjestettiin 8. toukokuuta illalla Suomen aikaa Purduen yliopiston lentokentällä West Lafayettessa. Tilaisuuteen osallistuivat Indianan osavaltion kuvernööri Eric J Holcomb, Purduen yliopiston rehtori Mitch Daniels sekä Saabin toimitusjohtaja Håkan Buskhe. “Tämä on historiallinen hetki Saabille. Tarkan harkinnan jälkeen valitsimme West Lafayetten. Tästä kiitos Indianan osavaltion ja maailman johtaviin yliopistoihin kuuluvan Purduen yliopiston visionäärisen johtajuuden. Tämän päivän ilmoitus on osa Yhdysvaltain kasvustrategiaamme, ja se syventää entisestään yhteistyötämme yhdysvaltalaisen asiakkaamme kanssa. Näemme suuria mahdollisuuksia tämän tuotantolaitoksen ja kumppanuutemme osalta”, sanoi Saabin toimitusjohtaja Håkan Buskhe. Uuden Boeing T-X:n on määrä toimia USAF:n lentäjien koulukoneena ainakin 40 vuoden ajan. Ilmavoimat saattaa tilata kaikkiaan jopa huimat 475 Boeing T-X -konetta. Nykyinen sopimus kattaa valmistus- ja kehitystyön ensimmäisestä viidestä koneesta ja seitsemästä simulaattorista.
Suihkuharjoituskoneiden odotetaan saavuttavan IOC (Initial Operational Capability) -kyvyn vuoteen 2024 mennessä. Täysi operatiivinen FOC-kyky on määrä saavuttaa vuoteen 2034 mennessä.
Boeing T-X -hankkeen valinta USAF:n seuraavan sukupolven suihkuharjoituskoneeksi voi johtaa konetyypin näkemiseen tulevaisuudessa myös Suomen ja Ruotsin Ilmavoimien suihkuharjoituskoneina. Suomen Ilmavoimat lentää nykyisin BAE Systems Hawkeilla ja koneilla on määrä lentää ainakin vuoteen 2036 saakka, jolloin ne olisivat jo 50-vuotiaita. Ruotsi puolestaan lentää edelleen vuonna 1963 ensilentonsa tehneillä Saab 105 (SK60) -koneilla. Niillä lennetään ainakin vielä 2020-luvulla. Maat ovat syventäneet puolustusyhteistyötään jatkuvasti joten yhteinen konehankinta ei liene poissuljettua. Lue myös:
|
|||