Saab toimitti ensimmäisen takarungon Boeingille T-7A Red Hawk -suihkuharjoituskoneohjelmassa

Boeing_TX_secondSaab on toimittanut ensimmäisen T-7A Red Hawk -suihkuharjoitushävittäjän takanrungon Boeingille. Kyseessä on ensimmäinen EMD-ohjelman (Engineering Manufacturing and Design) mukainen toimitus. Saab valmistaa Ruotsissa takarungot seitsemään T-7A -koneeseen, jonka jälkeen tuotanto siirtyy Yhdysvaltoihin.

Rungon takaosan valmistaminen ja toimittaminen on uusin virstanpylväs Saabin osuudessa T-7A Red Hawk ‑suihkuharjoituskoneen suunnittelemisesta ja kehittämisestä Yhdysvaltain ilmavoimille. Saab kertoo toimituksen tapahtuneen 15. huhtikuuta 2021 Saabin Linköpingin tehtaalta Boeingille Missourin St. Louisiin Yhdysvaltoihin.

EMD-tuotantovaiheen päättyessä noin vuosina 2023-2024 siirrytään ensimmäiseen LRIP (Low Rate Initial Production) -vaiheeseen. EMD-vaiheen jälkeen Saabin uusi tehdas Yhdysvalloissa Indianan West Lafayettessa aloittaa Saabin vastuulla olevan rungon takaosien valmistuksen T-7A-ohjelman tarpeisiin.

T7A_ilmassa_2”T-7A Red Hawk on merkittävä lentokonesuunnittelun taidonnäyte. Sen on mahdollistanut erinomainen yhteistyö Boeingin kanssa sekä digitaalisen suunnittelun ja edistyksellisten valmistustekniikoiden käyttö. On ollut hyvin palkitseva kokemus olla mukana pilotoimassa tätä nopeutettua kehitysaikataulua ja toteuttamassa sen aikaansaamaa tarkkuutta, näkyvyyttä ja tehostettua viestintää tuotannossa”, kertoo Saabin Aeronautics-liiketoiminnasta vastaava johtaja Jonas Hjelm.

T7A_takarunko_Saab Rungon takaosa on Saabin suunnittelema ja valmistama, Boeingin kanssa toteutettavan T-7A-yhteistyöhankkeen alaisuudessa. Saapuessaan Yhdysvaltain St. Louisiin osa yhdistetään koneen eturunkoon, minkä jälkeen siihen asennetaan siivet ja vakaajat ja muodostetaan lentokoneen runko.  Tällä staattisella rungolla on määrä toteuttaa ohjelman EMD-vaiheen aikana toteuttaa maassa tehtäviä rakenteiden kestävyyskokeita.

Boeing ja Saab solmivat sopimuksen uuden suihkuharjoituskoneen kehittämisestä solmittiin vuonna 2013. Alkuvaiheessa Boeing T-X -nimen saaneen konetyypin ensilento tapahtui vain kolme vuotta tämän jälkeen joulukuussa 2016. Sittemmin Yhdysvaltain seuraavan suihkuharjoitushävittäjäkisan voittaneen konetyypin nykyinen nimi on T-7A Red Hawk.

T-7A Redhawk on ensimmäinen USAF:n ns. eSeries-ratkaisu eli suunniteltu täysin digitaalisesti ja rakennettu virtuaalisesti ennen koneen nousua taivaalle. Uusi suihkuharjoituskone siis eteni digitaalisesta suunnittelusta vahvistetuksi konseptiksi ja edelleen ensilennolle vain 36 kuukaudessa. Jatkossa tällä tavoin on määrä kehittää lentokoneita, aseita ja satelliitteja (ePlanes, eWeapons ja eSatellites).

Boeing_TX_inspectionSaab puhuu T-X -hankkeesta nimellä Advanced Pilot Training Systems. Sitä se nimenomaan onkin, sillä Boeing T-X -koneella koulutetaan tulevien vuosikymmenten aikana merkittävä määrä sotilaslentäjiä ja mahdollistetaan sujuva siirtyminen tulevaisuuden ensilinjan sotilaskoneiden ohjaimiin. Vuoden 2018 aikana USAF koulutti yli 1200 lentäjää, joka oli 146 enemmän kuin alunperin suunniteltiin koulutettavan.

USAF:n tapauksessä lentäjät koulutetaan siirtymään Lockheed Martinin F-35 Lightning II ja F-22 Raptor -hävittäjiin sekä tuleva Northrop Grumman B-21 Raider -pommikoneen ohjaimiin.

Boeing T-X:n on määrä toimia USAF:n koulukoneena ainakin 40 vuoden ajan. Suihkuharjoituskoneiden odotetaan saavuttavan IOC (Initial Operational Capability) -kyvyn vuoteen 2024 mennessä. Täysi operatiivinen FOC-kyky on määrä saavuttaa vuoteen 2034 mennessä.

Lue myös: