SAS tilaa 50 Airbus A320neo-konetta - kapearunkolaivasto yhtenäistetään

SAS tilaaSAS_A320neo_Airbus 50 Airbus A320neo -kapearunkokonetta, jotka on määrä toimittaa nopealla aikataululla vuosien 2019 ja 2023 välillä. Tilauksen myötä SAS siirtyy ensimmäistä kertaa yhteen kapearunkokonetyyppiin vuoteen 2023 mennessä.

"Vain reilu vuosit sitten otimme käyttöömme ensimmäisen uuden Airbus A320neo-koneen. Sen jälkeen olemme saaneet koneita positiivista palautetta asiakkailtamme. Olen iloinen voidessani kertoa, että jatkamme tilauksen myötä investointejamme asiakkaisiin", kommentoi SAS:n toimitusjohtaja Rickard Gustafson.

"Otamme ensimmäistä kertaa käyttöön myös yhden konetyypin laivaston ensimmäistä kertaa. Tilaamamme 50 Airbus A320neo -konetta mahdollistaa myös ympäristöpäästöjen vähentämisen", jatkoi Gustason.

SAS-A320neo_SASSAS:n laivastossa on jo nykyisin 17 A320neo-konetta, jotka ovat osa aiempaa 30 koneen tilausta. Nyt julkistetun tilauksen myötä SAS:n laivastossa on 80 A320neo-konetta vuonna 2023. Kaikkiin koneisiin tulee SAS:n nopea internet-yhteys sekä matkustajien kiittelemät sisustukset.

Ensimmäiset 15 uutta konetta on määrä toimittaa kevään 2019 alusta vuoteen 2021 mennessä. Ensimäiset koneet tulevat leasinyhtiöiltä. Viimeiset 35 konetta toimitetaan suoraan Airbusilta vuoteen 2023 mennessä. Tilaus sisältä myös optiot viiteen A320neo -koneeseen. Sen lisäksi SAS voi kasvattaa laivastoaan leasingyhtiöiltä hankittavilla koneilla.

SAS:n investoinnit asiakastarjontaan ja viime vuosien tehokkuusparannukset ovat parantaneet SAS:n kannattavuutta, joka puolestaan mahdollisti konetilauksen. SAS odottaa saavansa kolmen miljardin kruunun säästöt vuoteen 2020 mennessä. Tehokuusohjelmaa on määrä jatkaa myös sen jälkeen.

SAS-A320neo_engine_SASUudet koneet rahoitetaan leasingyhtiöiden kautta sekä ns. sale and leasback -menettelyn avulla ja toiminnan tuoman kassavirran avulla. Listahinnoin 35 A320neo-konetta moottoreineen suoraan Airbusilta ostettuna on noin neljä miljardia Yhdysvaltain dollaria.

Airbusilta tehdyn tilauksen teki SAS ja sen kokonaan omistaman Gorm Asset Management Ltd:n kanssa. Loput 15 konetta tulevat siis leasingyhtiöiltä.

Koneiden moottoritoimittaja valitaan myöhemmin. Yhtiön nykyisissä A320neo -koneissa on CFM International LEAP-1A -moottorit.

SAS luopuu Boeing 737 -koneista ja siirtyy kokonaan Airbus-operaattoriksi. Laivastouudistus ja yhteen tyyppiin siirtymisessä parantaa tehokkuutta ja nostaa operaatiot uudelle tasolle.

SAS_tail_1Uusien koneiden toimitusten alkamisen myötä SAS alkaa poistaa käytöstä nykyisiä Boeing 737 ja Airbus A320 -koneita. Laivastouudistuksen myötä käyttöön jää ainoastaan Airbusin kapea- ja laajarunkokoneita. SAS:lla on tilauksessa myös  A350-900 -koneita ja niistä ensimmäinen liittyy SAS:n laivastoon vuoden 2019 aikana.

Yhtiö siis luopuu nykyisistä ja modernisoiduista Boeing 737 -koneistaan. SAS aloitti vuonna 2010 laivastonsa harmonisoinnin. Nykyisin yhtiön käytössä on Euroopan lennoilla käytössä on Airbusin ja Boeingin kapearunkokoneita verrattuna vuoteen 2012, jolloin käytössä oli kuusi eri konetyyppiä.

SAS:n laivastossa on jo nykyisin 56 Airbusia. Niistä kahdeksan on A340-koneita, kahdeksan A330-koneita ja 40 A320-koneita. SAS on ollut Airbusin asiakas vuodesta 1980 lähtien.

Lue myös: