SAS:n lentäjäyhdistykset aloittivat lakon maanantaina 4. heinäkuuta kello 12.01. Neuvotteluja oli käyty sovittelumenettelyn kautta ja lakko oli siirretty jo useampaan kertaan. SAS Forward-säästöohjelmaa läpi vievä SAS ei päässyt sopuun työehdoista lentäjiensä kanssa. SAS irtisanoi laajasti lentäjiään pandemian aikana ja pyysi heitä odottamaan. Lopulta lentäjille ei tarjottu töitä SAS:lla vaan vuokratyöfirmojen kautta. SAS:n lentäjälakko peruu arviolta noin puolet kaikista SAS:n lennoissa ja vaikuttaa päivittäin noin 30 000 matkustajan suunnitelmiin. SAS Link, SAS Connect ja ulkoiset kumppanit lentävät lakon aikana normaalisti. Lentoyhtiö SAS Connect on vuonna 2017 perustettu entinen SAS Ireland, jonka lisäksi myös Tanskaan perustettu SAS Link on kokonaan uusi yhtiö. Molempien yhtiöiden liikenteen solmukohdat ovat SAS:n nykyiset kotikentät eli Kööpenhamina, Oslo ja Tukholma. Niiden osalta työpaikat ovat yli 75-vuotiaan skandinaaviyhtiö SAS:n sijaan erilaisin järjestelyin Irlannissa ja Tanskassa. SAS Connectin laivastossa on 14 Airbus A320neo-konetta ja SAS Linkillä toistaiseksi kasvava laivasto Embraer 195 -koneita. Lentäjät antoivat lakkovaroituksen 9. kesäkuuta 2022, jonka jälkeen osapuolet ovat neuvotelleet pääsemättä sopuun. SAS toivoo sovittelumenettelylle jatkoa ja sopimukseen pääsyä mahdollisimman pikaisesti. Lakolla on merkittävä taloudellisesti negatiivinen vaikutus SAS:n maksuvalmiuteen ja se heikentää talousvaikeuksissa olevan yhtiön tilaa entisestään. Pitkittyessään lakon vaikutukset voisivat olla merkittävät. Lakossa on nyt noin 900 lentäjää Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. "Olemme valmiita jatkamaan sovittelua mahdollisimman pian ja teemme parhaamme saavuttaaksemme neuvottelutuloksen, joka turvaa pitkän aikavälin kilpailukyvyn ja yhtiön taloudellisen aseman", sanoi SAS:n toimitusjohtaja Anko van der Werff. Kesän matkailukauden ollessa kuumimmillaan SAS:lla on hyvin rajalliset mahdollisuudet tarjota asiakkailleen korvaavia lentoja. SAS tarjoaakin asiakkailleen rahojen palautusta ja uusia lentoja myöhempänä ajankohtana. Maaliskuussa 2021 SAS ja sen lentäjäyhdistykset solmivat vuoden mittaisen työehtosopimuksen nollalinjalla, jolla oli määrä päästä läpi pandemian. SAS on eri vaiheiden jälkeen mm. solminut aiemman työehtosopimuksen alittavista ehdoista tanskalaisen ilmailualan työntekijäliitto FPU:n (Flyvebranchens Personale Union) kanssa. Kyseinen liitto ei ole edustanut aiemmin SAS:n lentäjiä. SAS:n tanskaisia, norjalaisia ja ruotsalaisia lentäjiä edustavat ammattiliitot Dansk Pilotforening, Norske SAS-flygeres Forening, Scannor Flygerforening ja Svensk Pilotförening. Lentäjäliitot toteavat lakon olevan tappio kaikille konfliktin osapuolille, eikä sitä oteta kevyesti. Liitot kertovat tehneensä töitä välttääkseen nyt toteutuneen lakon. Lentäjät puolustavat Skandinaavisia arvoja, joiksi he nimeävät yhteistyön ja kompromissit. Heidän mukaansa SAS:lta vaaditaan nyt aitoa vastaantuloa. Lentäjäliitot totetavat että yritysten on noudatettava lakeja ja sopimuksia eikä työntekijöitä pitäisi pakottaa maksamaan yritysten pelastamista tai hakemaan omaa työpaikkaansa uudelleen huomattavasti huonommilla työehdoilla. "Välitämme skandinaavisista työpaikoista. Lentäjien on oltava sen lentoyhtiön palveluksessa, jolle he lentävät. Välitämme lentoturvallisuudesta, jonka hyvin koulutetut ja kokeneet lentäjämme voivat tarjota", totesivat liitot lausunnossaan aiemmin. "Shokeeraavaa, että SAS uhraa matkustaja murskatakseen työntekijänsä", aloitti Ruotsin lentäjäliitto 4.7. lakon alettua annetussa lausunnossaan. Lentäjien mukaan sopimukseen on mahdotonta päästä, jos työntekijät antavat paljon, mutta SAS ei lähes mitään. Liitot kummastelevat SAS:n haluja uhrata matkustajansa yrittäessään murskata työntekijät ja jakaa liitot erilleen. "Taistelemme oikeudesta työpaikkoihimme SAS:lla sekä turvallisen työympäristön ja ihmisarvoisen työelämän puolesta", lausui Ruotsin lentäjäliitto tiedotteessaan. "SAS irtisanoi pandemian aikana noin 40 prosenttia lentäjistään ja lupasi heille oikeuden työpaikkoihinsa. Liikenteen kasvaessa lentäjätarve on kasvanut ja SAS päätti irroittautua sopimuksesta ja palkkaa lentäjiä takaisin vuokratyöfirmojen kautta. Kyseessä on selkeä rikkomus sääntöjen rikkominen. Ei ole liikaa pyydetty takeita siitä että työpaikat eivät siirtyisi vuokrafirmoihin täysin uusilla ja heikkenivillä ehdoilla. SAS:n tulee pitää kiinni siitä, että kollegamme saavat työpaikkansa takaisin", sanoi Ruotsin lentäjäliiton puheenjohtaja Martin Lindgren. "Jatko on kiinni ainoastaan SAS:n oikeasta halusta löytää ratkaisu. Jos niin on istumme uudelleen neuvottelupöytään", kiteytti Lindgren tilanteen. SAS hakee SAS Forward -kustannussäästöohjelmalla noin 730 miljoonan euron vuosittaisia kustannussäästöjä, laivaston ja verkoston uudistamista sekä digitaalista siirtymää. Lue myös:
|
|||