Suomalainen lentokone ensi kertaa Antarktiksella - Jetfliten Falcon kävi kahdesti jääkentällä

Jetflite_antarktisSuomalainen Jetflite operoi marraskuussa kaksi lentoa maailman eteläisimpään kolkkaan Antarktikselle. Liikelentoyhtiön Falcon 7X -liikesuihkukone (OH-WIX) lienee ensimmäinen suomalainen kiinteäsiipinen ilma-alus Antarktiksella, eikä vastaavia ole maailmassa muuallakaan montaa.

Suomalaisia pyöriväsiipisiä Etelänapamantereella on sen sijaan vieraillut jo vuodenvaihteessa 1989-1990. Silloin Agusta Bell 206 JetRanger -helikopterit (OH-HIF ja -HAU) osallistuivat useita kuukausia Merentutkimuslaitoksen Finnarp-projektiin. Koptereilla mm. huollettiin Aboa-tutkimusasemaa. Tukialuksena toimi merentutkimusalus Aranda.

Jetflite operoi marraskuussa Dassault Falcon 7X -koneellaan Etelä-Afrikan Kapkaupungista kaksi edestakaista asiakaslentoa maailman eteläisimpään kolkkaan, Antarktikselle.

jetflite_antarctica_2Lento Helsingistä Kapkaupunkiin kesti noin 13,5 tuntia ja edestakaisin Kapkaupungista Antarktikselle noin 12 tuntia. Koneen miehistönä oli kaksi lentäjää sekä mekaanikko (oikealla, klikkaa kuvat suuremmaksi).

Eteläisellä jäämerellä ei ole varalaskupaikkoja, minkä takia lentoon tarvitaan erillisvalmiuksien, lupien ja menetelmien lisäksi Dassault Falcon 7X:n kaltainen pitkänmatkan kone, mielellään kolmella moottorilla.

jetflite_antarctica_4Perillä jäätiköllä oltiin kaksi tuntia. Moottorit sammutettiin mutta APU-voimalaite (Auxiliary Power Unit) jätettiin käyntiin.

"Haluamme hyödyntää Falcon 7X-koneemme ominaisuuksia täysimääräisesti kaupallisessa toiminnassa, ja aloitimme valmistelut Etelämantereelle suuntautuvia evakuointilentoja tms. varten jo vuosi sitten", kertoo Jetfliten johtaja Elina Karjalainen.

"Lennonsuunnittelu oli monitahoinen tehtävä, ja mahdolliset viiveet sääolosuhteista johtuen on myös huomioitava suunnitelmissa. Nyt vastaava lento voitaisiin lupien osalta järjestää vaikka seuraavaksi päiväksi".

"Minkäänlaisia ongelmia ei tällä neitsytmatkalla ilmennyt, pientä sääolosuhteista johtuvaa viivettä lukuun ottamatta. Lento osoitti jälleen kerran Falcon 7X -koneemme erinomaisen suorituskyvyn, ja matka itsessään oli mukana olleelle miehistöllemme ainutlaatuinen kokemus", päättää Karjalainen.

jetflite_antarctica_3Määräkenttänä Antarktiksella toimi 3000 metriä pitkä ja 60 metriä leveä skiway (ei siis runway). Laserkeilauksen avulla tasaiseksi aurattu skiway oli lumipäällysteinen.

Se kestää paremmin Antarktiksen kuumaa aurinkoa kuin pelkkä jää. Eteläisellä pallonpuoliskolla on parhaillaan kesä.

Skiway on merkitty 50 metrin välein mustilla alumiinilevyillä. Ne ovat lähes ainoa referenssi lentäjälle, kun skiway ja koko ympäristö ovat valkeita (kuva yllä). Operaatiot lennettiin näkölentosääntöjen mukaisesti, sillä Antarktiksella ei ole mittarilähestymislaitteita eikä varsinaista GPS-pohjaista lähestymismenetelmää.

jetflite_antarctica_1Jetfliten operaatioilla oli oma meteorologi, joka seurasi tarkasti säätilan kehittymistä ja raportoi rintamien liikeistä suoraan ohjaajille sekä kertoi arvionsa olosuhteista laskua ajatellen. Määräkentältä annetaan lentotoiminnan käyttöön myös arviot horisontin näkyvyydestä ja kontrastista.

"Olosuhteet Antarktiksella olivat erinomaiset, suorastaan mitä parhaimmat. Lentojemme aikaan horisontti ja kontrasti olivat erottuivat hyvin ja pakkastakin oli vain 10-15 astetta", kertoo Jetfliten Falcon 7X -koneen lentokapteeni Miguel Riquelme.

Jetflite on osa suomalaista Wihuri-konsernia ja yksi Pohjois-Euroopan kokeneimpia liikelento-operaattoreita. Pitkän kokemuksen ansiosta se pystyy järjestämään joustavasti haasteellisia lentoja, jotka eivät kaikilta helposti luonnistu.

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja Jetflitestä:
Luksusta lentämiseen - Jetfliten uusi Falcon 7X

Oma aikataulu ja suorat lennot - liikelentämisellä on vakaa kysyntä