Yksittäistä kirjoittajaa tai tekijää kirjalle ei ole nimetty. Se on Dorling Kindersleyn tehokkaan toimituskoneiston tuotantoa. Se pystyy kasaamaan vastaavia teoksia aiheesta kuin aiheesta. Taustajoukkoina nimetäänkin kymmeniä tuottajia, toimittajia, kuvatoimittajia ja suunnittelijoita. Kirja rakentuu kymmenestä vuosikymmen kerrallaan etenevästä luvusta, joissa esitellään ilma-aluksia sekä ajallisesti että tyypillisesti järjestettynä. Yksittäisissä kappaleissa käsitellään erityisen tunnetuiksi nousseita lentokoneita ja helikoptereita. Tyyppejä on mukana yli 800.
Useimmat esitellään suoraan sivusta napatuilla profiilikuvilla (sideshot). On mielipidekysymys, pitääkö tästä vai ei. Joka tapauksessa näin teokseen on saatu mahdutettua valtava määrä koneita, joista kuvatekstissä kerrotaan perustiedot: huippunopeus ja moottorityyppi. Eli ilmailuun syvällisemmin perehtyneille uutta tietoa ei ole tarjolla. Vaikka tietoa yksittäisistä koneista on varsin vähän, näinä googlauksen aikoina mahdollisesti kiinnostavista konetyypeistä on kuitenkin helppo hakea lisätietoa netistä. Kirjassa on myös aukeamia, joilla esitellään yksittäisiä, historiallisesti merkittäviä konetyyppejä. Esimerkiksi Duo Discus -purjekone saa tällaisen esittelyn. Näiden osuuksien ohessa on valokuva-aukeamia, joissa mennään todella detaljeihin. Kuvien laatu on kustantajan tyyliin loistava. Kirjaan on valittu esiteltäväksi myös keskeisiä lentokonevalmistajia. Vaikkapa Clyde Cessna ja William Piper tulevat tutuiksi. Samaten on mukana historiallisesti tärkeiden moottorien esittelyjä.
Kovakantinen 26 x 31 cm ja 320-sivuinen, kauttaaltaan nelivärinen (poislukien historalliset mustavalkokuvat) kirja maksaa esimerkiksi Aviation Shopissa 48 euroa. Englanninkielisen alkuperäisteoksen (Dorling Kindersley: The Aircraft Book) löytää hieman edullisemmin nettikaupoista. ++
Lue myös:
|
|||









