Ilmavoimien Baana 21 -maantietukikohtaharjoitus on sään suosimana hyvässä vauhdissa Loimaan Virttaalla. Pätkä valtatietä on varattu sotilaskoneiden harjoitteluun. Erityisesti oppia saavat tuoreet Hornet-ohjaajat. Myös reserviläiset verestävät taitojaan mm. lentokoneiden kääntämisessä uudelle tehtävälle. Ilmavoimien taistelutapa voidaan tiivistää kuvaukseen "hajautetusta ryhmityksestä keskitettyyn torjuntaan". Kriisitilanteen uhatessa kalusto hajautetaan eri puolilla maata oleville lentopaikoille, joilta ilmaan nousevat koneet kerääntyvät torjumaan uhkaa. Toimintaa hajautetusta tukikohdasta harjoitellaan vuosittain ja vuoro kiertää Ilmavoimien joukko-osastoissa. Nyt järjestysvastuussa on Satakunnan Lennosto Pirkkalasta. Virttaalla on viimeksi toimittu vuonna 2010, joten nyt oli korkea aika palata sinne. Harjoitus käynnistyi viime viikolla rakentamistöillä. Samassa yhteydessä Puolustusvoimien käyttöön otettava osuus valtatiestä 41 suljettiin ja liikenne ohjattiin kiertotielle (kuva vasemmalla). Tässä tarvitaan todellista moniviranomaisyhteistyötä. Luvat sulkemiseen myöntää ELY. Muita tahoja ovat mm. ANS Finland, Väylävirasto, Destia, poliisi ja luonnollisesti myös alueen kuntien lukuisat eri viranomaiset. Tien varteen tuotiin mm. lentovalot, lennonjohtokontti ja sääasema. Imuriautot puhdistivat koneiden käyttämät alueet. Säiliöautoilla luotiin puolestaan tankkausvalmius. Samaten harjoituksessa on mukana normaaliin lentotoimintaan kuuluva pelastusvalmius. Kiinteitä perinteisiä lähestymislaitteita Virttaalle ei asenneta takavuosien maantietukikohtaharjoitusten tavoin. Kiitotie 18/36:lle on tehty GPS-pohjaiset RNP-lähestymismenetelmät (Required Navigation Performance). Baana 21 -harjoituksessa on mukana on noin 300 henkeä. Hornetit ja yhteyskoneet lentävät Virttaalle Pirkkalasta. Sieltä niitä lennättää noin 50 henkeä. Hawk-suihkuharjoituskoneet operoivat kotikentältään Tikkakoskelta. Päätarkoitus on luoda tuoreille Hornet-ohjaajille kyky operoida maantietukikohdasta. Ensin tutustutaan kohteeseen kaksipaikkaisella koneella ja sitten ohjaaja pääsee operoimaan yksin. Toki myös vanhempia lentäjiä käy verestämässä taitojaan. Lentotoimintaa on kello 10 - 24, joten myös pimeätoiminta tulee ohjaajille tutuksi. Arviolta lennetään noin sata konesuoritusta, joissa jokaisessa tehdään useita laskeutumisia. Suurin osa lähestymisistä päättyy läpilaskuun. Osa koneista kuitenkin jää maahan, jotta reserviläiset voivat harjoitella niiden kääntämistä uudelle tehtävälle eli tankkaamista ja uudelleen aseistamista. Reserviläisten osallistuminen on porrastettu koronavirusvarautumisen takia. Harjoituksessa osa laskuista tehdään lentotukialuksilta tuttuun pysäytysvaijeriin. Siirrettävä BAK-12-laitteisto on sijoitettu kummallekin puolelle kiitotieltä. Hornetin takarungon alapuolella oleva alaslaskettu koukku nappaa tien yli viritetyn vaijerin ja kone pysähtyy todella nopeasti jarruliinoja kiristävän mekanismin toimiessa (kuva oikealla). Kiitotieksi merkityn alueen pituus on noin 2345 metriä ja se on 20 metriä leveä. Virttaan suora on kuitenkin rakennettu Saab 35 Draken - ja MiG-21-hävittäjien aikakaudella, joten sen kokonaispituus on noin 3,5 km. Tukialuskoneeksi rakennetulle Hornetille riittää paljon lyhyempi kiitotie ilman pysäytysvaijeriakin. Baana 21 -harjoituksen ajan on voimassa tilapäinen rajoitusalue EFR503, joka yltää maan pinnalta lentopinnalle 95 saakka. Alueen sisäpuolelle jäävät mm. Vampulan ja Oripään lentopaikat. Dronejen lennättäminen koko rajoitusalueella on kielletty. Harjoitus päättyy torstaina, joka on lentotoiminnan suhteen jo varapäivä. Tie aukeaa kello 21 mennessä. Teksti Tero Tuominen, kuvat Tero Tuominen ja Ilmavoimat Juttua muokattu 20.40: lisätty Ilmavoimien kuva Hornetin aseistamisesta Lue myös:
|
|||