Talvikauden suljettuna ollut Helsinki-Vantaan kiitotie 04R/22L otetaan takaisin käyttöön 30.4.

Kiitotie_odotuspaikkaFinavia avaa puoli vuotta suljettuna olleen Helsinki-Vantaan kiitotien 04R/22L takaisin käyttöön 30. huhtikuuta 2021. Talvikauden päätyttyä kiitotiekapasiteetti palautetaan normaaliksi vaikka lentoliikenteen elpyminen Suomessa ei ole vielä päässyt käyntiin.

Finavia sulki kiitotien 04R/22L marraskuun 2020 alussa, sillä koronaviruspandemia romahdutti lentojen määrää rajusti eikä kiitotiekapasiteettia tarvittu enää entiseen tapaan. Sulkemisella saatiin myös säästöjä talvikauden kunnossapitojakson ajalta.

Helsinki-Vantaan pääoperaattori Finnair on lentänyt viimeaikoina keskimäärin 75 päivittäistä lentoa, joka tarkoittaa noin 150 operaatiota Helsinki-Vantaalla. Finavia kertoo, että koko talvikauden aikana Helsinki-Vantaalla on ollut päivittäin noin 100-150 operaatiota eli lentoonlähtöä ja laskeutumista. Kokonaisuudessaan liikennemäärä on edelleen yli 70 prosenttia vähäisempää, sillä ennen pandemiaa normaali operaatiomäärä oli noin 550 per päivä.

Lentoja on ollut normaalia vähemmän, jonka lisäksi myös konetyypit ovat olleet normaaliaikoja pienempiä. Tämä näkyy erityisesti Finnairin liikenteessä, jota Euroopan ja kotimaan osalta operoi pääsääntöisesti Norra. Sen käytössä on ATR 72-500 ja Embraer 190 -koneita.

30. huhtikuuta avattava kiitotie 04R/22L mahdollistaa jälleen riippumattomat rinnakkaiset lähestymiset sekä palauttaa kiitoteiden käyttö- ja melunhallintaperiaatteet ennalleen. Lentoliikenteen määrä on kuitenkin edelleen merkittäväsi pandemiaa edeltävää tasoa alhaisempi.

Finavia arvioi Helsinki-Vantaan operaatiomäärän nousevan jonkin verran syksyn alkuun mennessä. Vielä toistaiseksi Finnair on joutunut perumaan lentojen määrän kasvattamista ja liikennesuunnitelmaa on viimeksi leikattu reilusti kesäkuun osalta.

Matkustusrajoitusten helpottaessa liikenteen odotetaan palautuvan, sillä matkustuskysyntä on jälleen kovaa. Lentojen epävarma toteutuminen näkyy edelleen todennäköisesti lentoyhtiöiden varauskirjoissa kesän osalta, sillä matkustajat odottavat ennen ostopäätöstä varmuutta lentojen toteutumisesta.


Liikenteen palautuessa melualueet palaavat ennalleen Helsinki-Vantaalla

HELRWY_04R22L_1Kiitoteiden käyttöperiaatteiden mukaan Helsinki-Vantaan lentoaseman ensisijainen laskeutumiskiitotie on kiitotie 15, jonne lähestytään luoteen suunnista Nurmijärven yli. Sen lisäksi laskeutumiskiitotienä käytetään myös kiitotietä 22 saavuttaessa koillisesta eli Keravan suunnasta. Kolmas ja neljäs vaihtoehto ovat kiitotiet 04L ja 04R, jolloin lähestymissuunnat kulkevat lounaasta Espoon yli.

Päälähtökiitotie on 22R, jolloin nousu tapahtuu lounaan suuntaan Espoon ylle, jonne suuntautuu myös kiitotieltä 22L lähtevä liikenne. Pohjois- ja itätuulilla käytössä on 04R, jolloin lentoonlähtö tapahtuu koilliseen Keravan ylle.

Kesä 2021 tuo kiito- ja rullaustiekorjauksia Helsinki-Vantaalle jo kesäkuun alusta lähtien. Kyseiset työt tulevat osaltaan vaikuttamaan kiitoteiden käyttöön.

Lue myös: