Uusi tutkimusorganisaatio CSIRO:n uusi julkaisema raportti vahvistaa edelleen kateisiin jääneen Malaysian Airlinesin lennon MH370 olinpaikkaa. Raportti tarkentaa marraskuussa 2016 julkistettua aiempaa raporttia, joka ohjaisi tammikuussa 2017 lopetetut merietsinnät uudelle etsintäalueelle. Tutkimusorganisaatio CSIRO:n (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation) marraskuisen raportin mukaan merivirtojen analysointimallit antavat vahvat todisteet, että etsintäaluetta olisi tullut laajentaa nykyistä pohjoisemmaksi eteläisellä Intian valtamerellä. Uuden raportin työssä oli mukana rahoittajana Australian onnettomuustutkintakomissio ATSB. Uudet tiedot eivät muuta CSIROn aiempaa arviota todennäköisestä putoamispaikasta vaan se vahvistaa sitä edelleen. CSIRO:n uusi raportti sisältää mm. oikeilla merikokeilla tehdyt analyysit aidolla Boeing 777-koneen flaperonilla. Sen kerrotaan tuovan huomattavaa lisävarmuutta ajelehtimismallin varmistamisessa. Aiemmassa analysointimallissa oli käytetty puusta ja metallista tehtyä flaperonin kopiota. Uusi tutkimus oikealla osalla johti löytöön, jonka mukaan oikea osa ajelehti 20 astetta enemmän vasemmalla ja nopeammin, kuin osan replika. Raportin mukaan heinäkuussa 2015 La Reuniosta löydetty flaperon on nyt linjassa merivirtamallien kanssa. (Vasemmalla arkistokuva etsintäalueesta) Mallinnusten mukaan kone olisi syöksynyt mereen 40 ja 30,5 asteen välillä eteläistä leveyttä. Afrikkaan ajautuneet osat ja Länsi-Australian rannikon etsintöjen tulokset ohjaatat putoamispaikkaa 32 asteen eteläpuolelle. Koska Australian rannikolta ei löydetty mitään lentokoneen osia tarkoittaisi se putoamispaikan olevan lähellä 35 astetta eteläistä leveyttä. Siihen viittaavat myös muut mosamtodisteet. Uusi etsintäalue olisi CSIROn mukaan lähellä 35 astetta eteläistä leveyttä, joka on hyvin lähellä aiempaa etsintäaluetta. Tutkimuksen todisteiden mukaan lentokoneen sijainti muualla kuin tällä noin 25 000 km² kokoisella alueella on erittäin epätodennäköistä. Lue myös:
|
|||