Yhdysvaltojen ilmavoimat on siirtänyt 12 Fairchild A-10 Thunderbolt II -rynnäkkökonetta Eurooppaan. Osasto on ns. Theater Security Package (TSP). A-10 on suunniteltu erityisesti matalarynnäköintiin panssarivaunuja vastaan. Koneet tukeutuvat USAF:n Spangdahlemin lentotukikohtaan Saksassa, mutta ne vierailevat myös Itä-Euroopan NATO-maissa. A-10-koneet tulivat Eurooppaan Portugalin Azorien saarten Lajesin lentotukikohdan kautta 11. helmikuuta (kuva alla). Kun niitä oltiin tänään siirtolentämässä Spangdahlemiin Saksan länsirajan tuntumaan, yksi koneista joutui ongelmiin ja se hakeutui laskuun Schipholin kansainväliselle lentoasemalle Hollannissa. Syystä ei ole vielä varmaa tietoa, mutta kone pysähtyi pelastusajoneuvojen ympäröimänä ruohikkoalueelle (kuvalinkki jutun lopussa). Hollantilaisessa mediassa on mainittu moottorivika. Myös toinen A-10 laskeutui Schipholiin ongelmiin joutuneen mukana. Koneet tulevat 355th Fighter Wingistä Davis-Monthan Air Force Basesta Arizonasta. Euroopassa ne liittyvät 52nd Fighter Wingiin. Koneiden mukana tuli noin 300 hengen tukijoukko. Kylmän sodan aikana Spangdahlemiin tukeutui runsaasti A-10-koneita ja nyt tulevat ovat olleet lentotukikohdassa aiemminkin. USAF veti Thunderbolt II -koneet pois Euroopasta vuonna 2013. Rynnäkkökoneet osallistuvat Operaatio Atlantic Resolveen, jossa kehitetään Euroopan NATO-maiden ilmavoimien yhteistoimintakykyä. Samalla toiminnalla viestitetään USAF:n sitoutumista puolustusliiton toimintaan rauhan turvaamiseksi alueella. Nyt lähetettävä Theater Security Package on ensimmäinen Euroopassa. Tyypillisesti TSP on alueella puoli vuotta. USAF on aiemmin lähettänyt vastaavia Tyynenmeren alueelle ja niitä on luvassa lisää myös Eurooppaan. Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II on suunniteltu 70-luvun alussa pysäyttämään Varsovan liiton panssarien hyökkäystä länteen. Ensilentonsa se teki 1972. Kone on rakennettu massiivisen 30 mm GAU-8 Gatling-tykin ympärille (kuva oikealla). Ohjaamoa ympäröi titaanipanssarin muodostamassa "amme". Thunderboltia - tai Warthogia, kuten se yleisesti tunnetaan - ei koskaan tarvittu idästä tulevan panssarivyöryn pysäyttämiseen. Myohemmin se on osoittanut kykynsä mm. Persianlahden sodissa. CAS-lähitulituki (Close Air Support) on A-10:n erikoisalaa, varsinkin oloissa joissa USAF:lla on ilmaherruus. Yhdysvalloissa ilmavoimat on jo pitkään ehdottanut A-10-koneiden käytöstä luopumista ja siirtymistä samoissa tehtävissä F-35 Lightning II -koneisiin. US Army kuitenkin vastustaa tätä, koska A-10:n 30 mm tykkiä, suurta asekuormaa, kykyä lentää maata hipoen ja kestää asevaikutusta on vaikeaa ellei mahdotonta korvata. +TT+ Kuvia A-10-koneesta Schipholissa: NU.nl Päivitys 18.40: lisätty tieto divertistä Schipholiin.
|
|||