Utin NH90-pilotit saivat MRTD-simulaattorin hallin lisäsiipeen - matkavuorokaudet vähenevät

nh_simu_3Kustannussäästöjä, vähemmän matkavuorokausia lentäjille ja mahdollisuudet monipuoliseen harjoitteluun. Tätä kaikkea tarjoaa Utin jääkärirykmentin uusi Sogitec NH90 MRTD -simulaattori. Aiemmin ohjaajat ovat matkustaneet simukoulutukseen Saksaan, nyt he pääsevät omaan laitteeseen suoraan helikopterihangaarin sisätiloista.

Tähän asti Utin jääkärirykmentin helikopteripataljoonan NH90-ohjaajien tarvitsema simulaattorikoulutus on ostettu Saksasta HFTS-konsortiolta (Helicopter Flight Training Service). Uusi MRTD päättää tarpeen matkustaa.

Näin lentomiehistöiltä ei mene enää työaikaa matkapäiviin ja rahaakin luonnollisesti säästyy. Arvion mukaan simulaattori maksaakin itsensä säästyneinä kustannuksina viimeistään 15 vuodessa.

nh_simu_1Utin uusi Sogitec NH90 Multi Role Training Device (MRTD) -simulaattori otettiin käyttöön 17. kesäkuuta. Sen jälkeen sillä on lennetty jo yksi tyyppikurssi. Lentoposti.fi kertoi simulaattorin vastaanotosta kesäkuisessa uutisessa.

Laite on sijoitettu kopterihallin takaosan uuteen lisäsiipeen (vasemmalla). Siten sen hyödyntäminen päivittäisessä toiminnassa on helppoa.

Suomen NH90-simulaattori hankittiin yhteistyössä NAHEMA:n (NATO Helicopter Management Agency) ja Ranskan kanssa. Maan ostamat NH Industries NH90 Caiman TTH -kopterit (Troop Transport Helicopter) ovat varsin samanlaisia kuin suomalaiset versiot, joten lähtökohta oli hyvä.

Suomi säästi kustannuksissa, sillä Ranska osti peräti kuusi simulaattoria viiteen tukikohtaan. Siten se vastasi suurelta osalta myös kehitysvaiheen rahoituksesta.

nh_simu_2Helikopteripataljoonan MRTD-hankinnan kokonaisarvo on 12,3 miljoonaa euroa. Se sisältää itse simulaattorin ohella mm. tehtävien suunnittelu- ja purkulaitteet.

Lisäksi uttilaiset ehtivät hankkeen viime vaiheissa itsekin vaikuttamaan ohjelmistojen kehitystyöhön. Esimerkiksi suomalaisittain tärkeää lumen pöllyämisefektiä nousuissa ja laskuissa (ns. Whiteout) viilattiin näyttöjärjestelmässä yhdessä Sogitecin kanssa.

Hanke sujui vauhdikkaasti: sopimus syntyi 2013 ja nyt laite on käytössä. Ensimmäiset oppilaat pääsivät simulaattoriin osana NH90-tyyppikurssia heinä-elokuussa. Laitteella on lennetty nyt noin 150 tuntia ja käytettävyys on ollut 95 prosenttia.

Kuten otsikkokuvasta ilmenee, MRTD on kiinteäasenteinen simulaattori. Siinä on kuitenkin dynaamisesti 3D-toiminnolla liikkuvat lentäjien istuimet, jotka yhdessä laajan näytön ja realistisen äänimaailman kanssa antavat todellisen tunteen lentämisestä NH90-kopterilla.

Hydraulijalkojen varassa liikkuvan ja siten G-voimia mukailevan FFS-simulaattorin (Full Flight Simulator) hankinta olisi ollut huomattavasti kalliimpaa eikä tuonut vastaavaa lisähyötyä. Yksi Ranskan ostamista laitteista oli tällainen FFS-versio.

nh_simu_4Uudella simulaattorilla annetaan tyyppiperehdyttämisen ohella kertauskoulutusta. Lisäksi sillä voidaan lentää taktisia tehtäviä. Niihin kuuluvat siirtolento (korkeus 100-200 jalkaa), taustalento (50-100 jalkaa) sekä pintalento (0-50 jalkaa) ovat kaikki mahdollisia.

Elisessä mediaesittelyssä MRDT-simulaattorilla oli tarkoitus lentää näytösmielessä merellinen erikoisoperaatio. Siinä kolme NH90-kopteria olisi kuljettanut erikoisjoukkoja ottamaan haltuunsa aluskaappauksen kohteeksi joutunut laiva Helsingin edustalla.

Valitettavasti tapahtui ns. demoefekti: simulaattorin maastotietokanta ja lennonhallintajärjestelmä eivät päässeet yhteisymmärrykseen kopterin sijainnista. Kolmen 15 minuuttia kestäneen laitteistobuuttauksen jälkeen lentoesittely oli pakko jättää väliin.

Kyseessä oli kuitenkin ensimmäinen tällaisen bugin esiintyminen. Kuten aiemmin mainittiin, simulaattorin päivittäinen käytettävyys on koulutuksessa ollut 95 prosenttia. Paikalla olleelle ranskalaiselle asiantuntijallekin kyseessä oli kokonaan uusi ongelma. T.T.

Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja Utin jääkärirykmentistä ja NH90-kopterista: