Lentävien koneiden rivistössä torstaina saapuneen Puolan Orlik-muodostelmalento-osaston rinnalla oli jo aamulla ottanut kotimainen vastine Midnight Hawks. Päivän mittaan saapui suihkuhävittäjäkalustoa. Sulassa sovussa rivissä ovat Dassault Rafale, Saab JAS 39 C Gripen ja Eurofighter Typhoon -koneet.
Sen sijaan Messerschmitt 109 -hävittäjän matka Englannista kohti Suomea on eteni huonon sään takia hitaasti. Illalla kone kuitenkin laskeutui Turkuun. Perjantaiaamuna kaikki hävittäjäkauppiaat olivat rakentaneet osastonsa valmiiksi samaan riviin ja ne olivat valmiina vastaanottamaan niin median edustajat kuin erilaiset arvovaltaiset lähetystöt. Torstaina alueella liikkui esimerkiksi Puolustusvoimien Logistiikkalaitoksen väkeä.
Yleensä tällaisissa tiedotustilaisuuksissa esitellään konetarjokkaan ominaisuuksia eikä suuria uutisia ei ole odotettavissa. Perjantaina Saab oli päättänyt rikkoa perinteen. Ruotsalaisyhtiö kertoi, että sen Suomelle jättämään tarjoukseen 52 yksipaikkaisesta Gripen E ja 12 kaksipaikkaisesta Gripen F -hävittäjästä kuului jo alun alkaen myös kaksi GlobalEye AEW&C -tutkavalvontakonetta (Airborne Early Warning and Control).
Tiedotustilaisuuksien sarjan aloitti Eurofighter Typhoonia HX-hankkeessa edustava englantilainen BAE Systems. Yhtiö telttaosasto on suuri ja siellä on erilaisia toiminnallisia esittelypisteitä hävittäjän ominaisuuksista.
Yhtiön tiedotustilaisuudesta jäi mieleen Eurofighterin moottorien tehon ja muun suorituskyvyn korostaminen. Samaten kerrottiin, että häiveominaisuuksia ei tarvita, kun käytössä on tehokas omasuojajärjestelmä sekä niin paljon täsmäaseita, että vastustajan puolustus voidaan niillä ja elektronisella sodankäynnillä saturoida tukkoon.
Puolilta päivin oli vuorossa Saab. Yhtiön osastolla on suuri Gripen E -malli värivalojen ja savujärjestelmän ympäröimänä. Samalla esitellään koneen ominaisuuksia. Taaempana pieni elokuvateatteria muistuttava tila sekä toisessa kerroksessa alue kutsuvieraille.
Yhtiön mediatilaisuudessa ehdittiin ennen uutispommin pudottamista korostaa uuden hävittäjäversion joustavaa jatkuvaa päivitettävyyttä. Luonnollisesti Saab toi esiin Gripenin soveltuvuuden maantietukokohtiin sekä varusmiesten käyttöön maahenkilökunnassa.
Mediatilaisuuteen pääsivät vain kutsutut. Tämä oli tavallaan ymmärrettävää, sillä se järjestettiin pienessä loungemaisessa takahuoneessa. Materiaali esitettiin sivuseinälle kiinnitetyltä näytöltä.
Myös Rafalen AGCAS-järjestelmä (Active Ground Collision Avoidance System) muistettiin mainita. Se ohjaajan tilannetietoisuuden kadotessa automaattisesti pelastaa koneen sen uhatessa syöksyä maahan. Samaten kerrottiin, että vientiasiakkaille tarjotaan kypärätähtäintä, mitä vielä ei ole Ranskan omissa koneissa.
Boeing korostikin tilaisuudessa Super Hornetin ja Growlerin -paketin tarjoamaa ainutlaatuista suorituskyky-yhdistelmää. Samaten todettiin että ilman häiveominaisuuksiakin voidaan taistelukentällä menestyä. Toinen kärki esityksessä oli se, miten hyvin F/A-18 E/F Super Hornet soveltuisi suoraan Ilmavoimien nykyisen F/A-18 C/D Hornet -kaluston työn jatkajaksi. Ohjaajien siirtymäkoulutus on lyhyt ja huoltojärjestelmä tuttu. Myös teollisen yhteistyön jatkaminen olisi helppoa. Boeing myös korosti, että Super Hornet ei ole vanha auringonlaskun kone vaan US Navy jatkaa sen käyttöä vielä pitkään. Uusi Block III -versio tarjoaa paljon uusia ominaisuuksia.
Lockheed Martin oli päättänyt erottua muista ja marssitti toimittajien eteen kolme hävittäjäohjaajaa. Heistä Bill Flynn on kokenut yhtiön koelentäjä. Hänen seurassaan oli kaksi F-35-koneet Turkuun lentänyttä Yhdysvaltojen ilmavoimien USAF:n hävittäjäohjaajaa. He olivat everstiluutnantti Chris Eberth ja kapteeni Brett Burnside,radiokutsut Blood ja Shock.
Keskustelu median esittämien kysymyksien perusteella oli kiinnostavaa. Keskeiseksi nousi F-35:n tarjoama datafuusio, jossa lukuisten sensorien tuottama data yhdistetään ohjaajalle hyödyntämiskelpoiseen muotoon.
Shock puolestaan totesi, ettei ole edes lentänyt koneella jossa on perinteinen tutka. Hän on astunut suoraan ohjaajalle tarjotun datafuusion maailmaan. Siinä voi ykkösasiana keskittyä taktiikkaan, lentäminen tulee vasta toisena. Teksti Tero Tuominen, kuvat Miikka Hult Lue lisää Lentoposti.fi uutisia aiheesta:
|
|||