Ilmailuliiton 100-vuotisjuhlalentonäytöksen avasi lauantaina liiton puheenjohtaja Petteri Tarma. Puheessaan hän muisteli vuonna 1920 pidettyä lentonäytöstä Helsingissä. Tuolloin näytös kesti koko viikon ja kokosi paikalle runsaasti katsojia.
Turun Lentokerhon järjestämässä lentonäytöksessä yleisön kiinnostuksen kohteet näkyivät selvästi. Ilmavoimien Hornet-hävittäjät korvaava HX-hanke oli tuonut kaikki viisi valmistajaa paikalle. Neljällä oli mukana kone ja kolmen tuote lensi. Erityisesti Turun lentonäytöksessä ensimmäistä kertaa Suomessa nähty Lockheed Martin F-35A Lightning II -häivehävittäjä kiinnosti suurta yleisöä. Monet kysyivät miksei se lennä? Vastaus oli yksinkertainen: koneen tänne lentäneessä laivueessa ei ole lentonäytöskelpuutuksen omaavia ohjaajia.
Lauantaina jopa moottoritieliikenne pysähtyi hetkeksi lentonäytökseen saapuvien vieraiden määrän seurauksena. Toinen vetonaula oli Suomen Ilmavoimien toisen maailmansodan aikana menestyksekkäästi käyttämä Messerschmitt 109 Bf -hävittäjä. Englannin rekisterissä oleva Warbird lennettiin kolmella pompulla Suomeen varsin huonojen kelien läpi.
Koneessa on Rolls Royce Merlin -moottori, joka tekee sen etuosasta eri näköisen kuin "aidossa" Mersussa. Tosin Messerschmitt 109:n prototyyppikin teki ensilentonsa varustettuna Rolls Royce Kestrel -moottorilla.
Laajarunkokone lentämässä hitaasti matalalla on jo sinällään vaikuttava näky. Lisäksi A350 teki läpilaskun, joka on vieläkin harvinaisempaa herkkua yleison edessä. Silti on todettava, että Kaivopuiston edustalla lennetty A350:n esitys oli vieläkin vaikuttavampi nimenomaan upean merimaiseman takia.
Näytösesityksen suoritti sama kokenut lentäjäkolmikko kuin kaksi vuotta aiemmin Kaivopuistossa. Finnair lennätti koneensa Turkuun osaksi maanäyttelyä lauantaina aamupäivällä Yleisöllä ei kuitenkaan ollut pääsyä koneeseen. Syynä oli sen turvatarkastettu status, joka mahdollisti A350:n lähtemisen tarvittaessa normaalioperointiin nopeallakin aikataululla.
Finnairin A350 -koneen listahinta on Airbusin mukaan hieman alle 320 miljoonaa dollaria eli HX-hankkeen 10 miljardin hinnalla saisi noin 30 A350-900 -matkustajakonetta. Finnairin laivastossa on nykyisellään Finnairilla on yhteensä 22 laajarunkokonetta ja määrä on kasvamassa vielä viidellä A350-koneella.
Kyseiset "väärin pysäköidyiksi" kerrotut henkilöautot pudotettiin ilmasta maan kamaralle. Ensin näkyi pölypilvi ja hetken perästä yleisölle välittyi myös tömähdyksen ääni. Kyseessä on perinteinen lentonäytösnumero jo vuosien takaa. Ilmavoimien HX-hanke näkyi monella tavalla Turku Airshow -kattauksessa. Yleisö parveili viiden hävittäjävalmistajan teltoissa keräten mukaansa erilaisia mainostuotteita. Myös Puolustusvoimien ja Ilmavoimien komentajat kiersivät osastoja jakaen tarkasti aikaansa tasan eri yhtiöiden välillä.
Veto oli onnistunut, sillä myös tänä vuonna 20 000 lakkia jakanut Dassault oli vaihtanut päävärinsä mustaan, mikä ei erottunut yhtä hyvin yleisön joukosta. Boeing ja Saab jakoivat omia lippalakkejaan valikoiden ja Eurofighterillä ei sellaista ollut tänä vuonna lainkaan. Sininen ja Suomen lipulla varustettu F-35 lippalakki tallentuikin tuhansiin valokuviin.
Lauantaina pelkästään NATO:n E-3A AWACS -tutkavalvontakoneessa vieraili 8000 ihmistä ja jonon pituus oli satoja metrejä. Jono Cityjetin SAS:lle operoimaan Bombardier CRJ-900 -matkustajakoneeseen oli merkittävästi lyhyempi. Sunnuntaina näytösalueella oli joka tapauksessa merkittävästi väljempää. Hävittäjävalmistajien jakamien lippalakkien numerot kertonevat jotain myös näytösvieraiden määrästä.
Alunperin Puolasta odotettiin saapuvaksi myös MiG-29 Fulcrum -hävittäjää. Se ei kuitenkaan Suomeen päässyt. Syynä oli keskeneräinen onnettomuustutkinta maaliskuulta 2019. Myös MiG-15 UTI jäi pois ohjelmasta, koska Yhdysvaltain rekisterissä oleva kone ei saanut lupaa esiintyä Suomessa. Näytösohjelmassa oli muitakin sääolosuhteiden aiheuttamia muutoksia. Kaikki esiintyjät eivät päässeet paikalla ajoissa perjantaisten heikkojen kelien seurauksena. Itse näytösviikonloppu sen sijaan sujui upeassa ja lämpimässä kesäsäässä.
Lauantaina aikana jonoutuneista myyntipisteistä oli tarjolla virvokkeiden lisäksi makkaraa, lihapiirakoita ja pyttipannua. Sunnuntaina jonot olivat merkittävästi lyhyempiä.
BAE Systemsin osastolla oli esillä laajasti myös koneen järjestelmiä ja yksi mielenkiintoisimmista mahdollisuuksista oli kokeilla hävittäjälentäjä Striker II -kypärää ja tutustua sen visiirinäytön tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Muita fyysisesti pienempi Gripen esitteli suorituskykyään siivenkärkien Smokewinder-savupodeilla varustettuna. Näin koneen liikkeet ja ketteryys näkyivät näytösyleisölle muita paremmin. Ruotsalaishävittäjä myös laukaisi taivaalle soihtuja eli omasuojaheitteitä.
Lauantaina Hornetia seurasi sotiemme ykköskone, Messerschmitt 109 Bf. Vaikka voimalähde oli erilainen, suuren mäntämoottorin äänet olivat hienoja.
Sunnuntaina näytöksen päättivät VL Viiman, Gloster Gauntletin, Messerschmitt 109 Bf ja Jakovlev Jak-11 (lisenssillä rakennettu Let C-11) -koneiden ylilento. Niiden perässä yleisön edestä lensi Hornet, joka teki vielä loppusoihdutuksen. T.T, M.H
Lue myös:
|
|||