Virolainen Nordica sai laivastoonsa ensimmäisen Airbus A320 -koneen - tavoitteena laivaston kasvu

ES-NAB_211022Virolainen Nordica (Nordic Aviation Group AS) on saanut 21. lokakuuta 2022 laivastoonsa ensimmäisen Airbus 320 -kapearunkokoneen. Airbus-laivastoa aiotaan kasvattaa lähivuosina kysynnän mukaan ainakin kymmeneen koneeseen.

Ensimmäinen Nordican tulevista Airbus A320 -kapearunkokoneista (ES-NAB) laskeutui Tallinnaan perjantaina 21. lokakuuta. Ensimmäisen koneen odotettiin saapuvan Viroon jo kesän aikana heinäkuussa. Nordica Aviation Group AS on koneen käyttäjä ja omistajana toimii irlantilaisyhtiö Wilmington Trust SP Services. Laivastoon liittyviä A320-koneita on määrä lentää Nordica AOC:lla.

OM-GTF_211022Nordica aloitti lomalennot 18. lokakuuta 2022 yhdessä matkatoimisto Tez Toursin kanssa. Lentokohteet ovat Egyptin Hurghada ja Kanariansaarten Teneriffa. Vielä toistaiseksi lennoilla on käytetty Go2Skyn Boeing 737-800 -konetta (OM-GTF).

Nordican alaisuudessa toimii myös ACMI-operaattori (Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance) Xfly. Uusi nimi otettiin käyttööön helmikuussa 2020. Heinäkuussa 2021 Xfly ilmoitti kasvumahdollisuuksista lentoyhtiöiden siirtyessä kasvuvaiheeseen, jolloin niillä on tarpeita joustavaan kapasiteetinhallintaan.

Xfly tarjoaa nimenomaan tällaisia ns. CPA-sopimuksia (Capacity Purchase Agreements) lentoyhtiöille Euroopassa. Tällaistä lentotoimintaa yhtiö on suorittanut menestyksekkäästi jo kuuden vuoden ajan ja edessä on seuraava askel.

Nyt Airbus-koneen myötä Nordica voi tarjota lentoyhtiöille ratkaisuja 70-180 paikkaisilla matkustajakoneilla vastaamaan kysyntään alueellisilla markkinoilla, kausivaihteluihin sekä kasvun tarpeisiin.

ES-ACD_260822Xfly operoi nykyisin alihankintaa ainakin SAS:lle lentäen mm. Suomen ja Ruotsin välillä. Nordica lentää lisäksi myös kotimaanlentoja Ruotsissa CRJ-900-koneilla Tukholmasta Arvidsjauriin ja Jällivaaraan.

Nordica aikoo kasvattaa laivastoaan ja kesällä 2023 tavoitteena on liikennöidä useampaa kuin yhtä A320 -lentokonetta. Uuden suuremman kapasiteetin tarjoavan koneen osalta keskustelut ovat käynnissä eri operaattoreiden kanssa.

Airbusien määrää aiotaan kasvattaa vuosittain markkinoiden kysynnän mukaan ja tavoitteena on laajentaa niiden määrää ainakin kymmeneen koneeseen seuraavan muutaman vuoden aikana. Arvio perustuu keskusteluihin potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Nordica arvioi kasvavansa uusien suurempien koneiden kanssa merkittäväksi toimijaksi CPA/ACMI-alalla.

Nordican laivastossa on myös yhdeksän CRJ 900- ja seitsemän ATR 72-600 -konetta. Tulevaisuudessa Xflylle on luvassa myös Embraer E-jet -koneita. Työntekijöitä Nordicalla on noin 480 ja miehistöt toimivat Tallinnasta, Tukholmasta, Kööpenhaminasta, Århusista, Vilnasta ja Turusta. Koulutusyhteistyötä Nordica tekee suomalaisen Patria Pilot Trainingin kanssa.

Varteenotettavaksi peluriksi ACMI-markkinoilla nouseen Smartlynxin Viron yhtiöllä SmartLynx Estonialla on laivastossaan jo yhdeksän A320-konetta. Nordica on tältä osalta takamatkalla siis Virossakin.

Lue myös: