Vuosi 2014: Finnairin toiminnallinen liiketulos 36,5 miljoonaa miinuksella

A321ER_10Finnairin koko vuoden toiminnallinen liiketulos oli -36,5 miljoonaa euroa (11,9 vuonna 2013). Liikevaihto laski 4,8 prosenttia. Vaikka viimeisen neljänneksen toiminnallinen liiketulos koheni vartailukaudesta, se oli edelleen tappiolla 9,3 miljoonaa euroa.

”Vuonna 2014 onnistuimme toimintamme kehittämisessä ja kustannuspohjamme tervehdyttämisessä, mutta voimakas tuottojen lasku vei tuloksemme tappiolle", totesi toimitusjohtaja Pekka Vauramo tulostiedotteessa.

Liikevaihto laski 4,8 prosenttia ja toiminnallinen liiketulos oli -36,5 miljoonaa euroa. Liikevaihdon lasku johtui pääasiassa matkustaja- ja rahtiliikenteen yksikkötuottojen laskusta, Aurinkomatkojen supistuneesta myynnistä sekä lentotoimintapalveluiden rakennemuutoksesta johtuneesta ulkoisen liikevaihdon poistumisesta.

"Yksikkötuottomme kääntyi ilahduttavasti nousuun vuoden viimeisellä neljänneksellä ensimmäistä kertaa vuoden 2013 ensimmäisen neljänneksen jälkeen", iloitsi Vauramo.

Myös kustannukset laskivat loka-joulukuussa tuottojen laskua nopeammin. Vauramon mukaan Finnairin kannattavuuden parantamiseksi on välttämätöntä parantaa yksikkötuottoja ja ylläpitää tiukkaa kustannuskuria.

"Olen tyytyväinen vuonna 2014 ottamiimme merkittäviin edistysaskeliin. Emme vain saavuttaneet 200 miljoonan euron säästötavoitettamme, vaan ylitimme sen noin 17 miljoonalla eurolla vuodenvaihteeseen mennessä. Eri henkilöstöryhmiemme kanssa solmimamme säästösopimukset tuovat meille jatkossakin tärkeitä lisäsäästöjä vaiheittain vuoden 2015 ensimmäisestä neljänneksestä alkaen."

"Olen erityisen tyytyväinen siitä, että neuvottelutulokset mahdollistavat toimintamme jatkokehittämisen yhdessä henkilöstömme kanssa. Olemme tältä osin nyt hyvässä asemassa, kun haemme kasvua."

Vuosi 2015 on Finnairille uuden alku: yhtiö hakee tuottojen kasvua viime kuukausina esiteltyjen tuoteuudistusten sekä lisämaksullisten palveluiden kautta.

"Saamme ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä uudet Airbus A350 XWB -lentokoneet kaukoliikenteeseemme lokakuusta 2015 alkaen," muistutti Vauramo säästöjä tuovista uusista koneista.

Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, ettei vuodelta 2014 makseta osinkoa.

Finnairin arvio tulevaisuuden näkymistä

Matkustaja- ja rahtiliikenteen kysyntänäkymiin liittyy Finnairin päämarkkina-alueilla edelleen epävarmuutta. Yhtiö arvioi, että sen kapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvaa vuonna 2015 noin 3 prosenttia ja liikevaihto pysyy vuoden 2014 tasolla.

Finnair arvioi lisäksi, että vuonna 2015 sen yksikkökustannukset ilman polttoainetta laskevat  vuoden 2014 tasosta.

Lentopetrolin alentunut hinta ja päätökseen viedyn kustannussäästöohjelman täysimääräinen vaikutus tukevat Finnairin taloudellista kehitystä vuonna 2015.

Tammi - joulukuu 2014

  • Liikevaihto laski 4,8 % vertailukaudesta ja oli 2 284,5 miljoonaa euroa (2 400,3).
  • Toiminnallinen liiketulos oli -36,5 miljoonaa euroa (11,9).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 24,2 miljoonaa euroa (142,4) ja investointien nettorahavirta 14,4 miljoonaa euroa (-19,3).
  • Yksikkökustannus tarjottua tuolikilometriä kohti ilman polttoainetta (CASK excl. fuel) laski 1,1 % vertailukaudesta.
  • Yksikkötuotto tarjotulta tuolikilometriltä (RASK) laski 2,2 % vertailukaudesta.
  • Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuodelta 2014 ei makseta osinkoa.

    Loka - joulukuu 2014

  • Liikevaihto laski 1,4 % vertailukaudesta ja oli 552,7 miljoonaa euroa (560,6).
  • Toiminnallinen liiketulos oli -9,3 miljoonaa euroa (-21,1).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli -15,7 miljoonaa euroa (14,0) ja investointien nettorahavirta -111,9 miljoonaa euroa (121,7).
  • Yksikkökustannus tarjottua tuolikilometriä kohti ilman polttoainetta (CASK excl. fuel) laski 1,1 % vertailukaudesta.
  • Yksikkötuotto tarjotulta tuolikilometriltä (RASK) nousi 2,8 % vertailukaudesta.