Yhdysvaltain ilmavoimat tilasi Boeingilta ensimmäisen erän kehittyneitä F-15EX -hävittäjiä

F15EX_FAL_1Boeing sai Yhdysvaltain ilmavoimilta (USAF) lähes 1,2 miljardin dollarin sopimuksen ensimmäisestä erästä kehittyneitä F-15EX -hävittäjiä. Uusi versio vastaa kapasiteettivaatimuksiin ja lisää uusia kykyä perinteiseen aikanaan McDonnell Douglasin valmistamaan Strike Eagleen. Kaikkiaan uusia F-15EX -hävittäjiä on määrä valmistaa ainakin 76 kappaletta.

Boeingin ja USAF:n välinen sopimus vahvistaa F-15EX-hävittäjäohjelman toteutumisen ja kattaa ensivaiheessa kahdeksan F-15EX -hävittäjää. Kyseessä on ensimmäinen 1,2 miljardin Yhdysvaltain dollarin arvoinen toimituserä.

Täysimääräisenä 76 koneen valmistamisena toteutuessaan sopimuksen arvo on lähes 23 miljardia dollaria. Boeing kuitenkin väläyttää mahdollisuutta jopa 144 hävittäjän tuotantoon. Yhden F-15 EX-hävittäjän hinnaksi on arvioitu 80 miljoonaa dollaria.

Kaksipaikkainen F-15EX nähdään ilmavoimissa huokeimpana vaihtoehtona päivittämään kapasiteettia ja kykyä ikääntyvässä laivastossa, joka sallii tehtävien jatkumisen ilman inframuutoksia. Hävittäjälentäjät ja mekaanikot, jotka nykyisin työskentelevät F-15 -kaluston parissa saavat uuteen versioon muutamien päivien mittaisen eroavaisuuskoulutuksen.

 Nyt solmittu sopimus kattaa ensimmämiset kahdeksan hävittäjää ja tilikaudelle 2021 on budjetoitu 12 hävittäjän hankinta. USAF vahvistaa suunnitelmansa ostaa kaikkiaan 76 F-15EX -hävittäjää seuraavan viiden vuoden aikana.

Ensimmäiset hävittäjät ovat jo Boeingin St.Louisin F-15 -tuotantolinjalla ja kaksi F-15EX -hävittäjää on määrä toimittaa USAF:lle vuoden 2021 aikana. Seuraavat kuusi hävittäjää on määrä toimittaa tilikaudella 2023. Ensimmäiset kahdeksan uutta hävittäjää sijoitetaan Eglinin lentotukikohtaan Floridaan koelentotoimintaan.

Uusi neljännen sukupolven hävittäjiä edustava F-15EX voi toimia aselavettina Lockheed Martin F-35 -häivehävittäjien kanssa. Se on myös omiaan toimimaan kotimaan ilmapuolustuksessa juuri asekuormankantokykynsä vuoksi. Samalla F-15EX voi osaltaan korvata myös F-22 -häivehävittäjäohjelman pieneksi jäänyttä konemäärää.

f15_ilmassaBoeingin mukaan uusi F-15EX voi kantaa enemmän aseita kuin mikään saman luokan hävittäjä. Uusiin ripustimiin voidaan kiinnittää jopa yli 20 ilmasta-ilmaan ohjusta.

Hävittäjään asennetaan myös modernit järjestelmät kuten IRST, elektronisen sodankäynnin järjestelmiä, uusi avioniikka sekä AESA-tutka.

Boeing myös vahvistaa F-15EX:n olevan kykenevä toimimaan aselavettina myös tulevaisuuden hypersoonisille aseille. F-15EX:n ripustimeen voidaan kiinnittää 6,7 metrin mittainen ja 3100 kg:n painoinen hypersooniseen nopeuteen yltävä ase. Tällaista vaikutuskykyä ei voi mahduttaa olemassaolevan hävittäjäkokoisen koneen sisäiseen asetilaan.

F-15EX korvaa USAF:n käytössä vanhimmat F-15C/D -hävittäjät, jotka on valmistettu vuosina 1979–1985. Ensilentonsa alkuperäinen McDonnell Douglasin kehittämä F-15 Eagle teki lähes 50 vuotta sitten kesällä 1972. MH