Yli 7000 Finnairin matkustajaa jäi rannalle ilmailualan tukilakkojen seurauksena

EFHK_100317aIlmailualan pitkä työkiista Finavian omistamassa Airpro-yhtiössä johti lakkoon sekä useisiin tukilakkoihin perjantaina 10. maaliskuuta. Niiden seurauksena Helsinki-Vantaan pääoperaattori Finnair joutui perumaan yli 100 lentoa. Rannalle jäi reilusti yli 7000 matkustajaa. Finnair ei ole osapuoli Airpro-kiistassa.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla oli lakon aikaan kello 15-19 melko hiljaista. Terminaalin T2-lähtöaulan infotaulu kertoi lukuisista perutuista Finnairin lennoista (jutun kuvat 10.3). Finavia oli saanut turvatarkastuspisteet miehitettyä ja terminaalissa oli rauhallista.

Suurimmat vaikutukset olivat maapalvelupuolella, jonka seurauksen Finnair perui yli 100 lentoa. Muut yhtiöt kuten Norwegian, jonka huolinnasta kiistayhtiö Airpro vastaa sen sijaan lensi kaikki lentonsa.

Ilmailualan unioni IAU ja Palta ovat olleet pitkään umpikujassa Airpro-yhtiön työehdoista. Työnantajaliitto syyttää IAU:ta vastuuttomasta pelistä ja sanoo työntekijöiden vaatimusten nostavan kustannuksia kymmenillä prosenteilla.

Airprossa on IAU:n jäsenten lisäksi työntekijöitä myös JHL:sta ja Pardiasta. Paltan mukaan IAU yrittää savustaa näitä ulos Airpron työehtosopimuksesta.

EFHK_100317c"IAU:n toiminta Finnairia sekä muita tukilakkojen piirissä olevia yrityksiä ja niiden asiakkaita kohtaan on törkeää. IAU pelaa omaa peliään täysin seurauksista välittämättä. IAU:n toiminta aiheuttaa merkittävää vahinkoa, mutta lakoista ei aiheudu sille itselleen minkäänlaisia kustannuksia. Vallan ja vastuun pitäisi kulkea käsi kädessä. Nyt näin ei valitettavasti ole", kommentoi Paltan Tuomas Aarto Tilannetta.

Työriidan keskiössä on IAU:n mukaan Airpron käyttämä kilpailijoitaan heikompi työehtosopimus. Airpro tarjoaa maapalveluja lentoyhtiöille ja turvatarkastuspalveluja Finavialle. IAU ei hyväksy sitä, että Airpro käyttää työehtoja kilpailukeinonaan.

"Finavian tytäryhtiössä vuosia jatkunut ”työehtodouppaus” kilpailukeinona on lopulta aiheuttanut kriisin, jossa nyt olemme. Kenellekään osapuolelle tämä ei ole tullut yllätyksenä. IAU on käynyt asiasta neuvotteluja Finavian kanssa vuodesta 2011 alkaen", totesi IAU:n puheenjohtaja Juhani Haapasaari.

EFHK_100317b"Tätä taustaa vasten myöskään tukitoimiin osallistuvat työntekijät muissa yrityksissä eivät ole työriidan ulkopuolisia toimijoita. Kaikilla työtaisteluun osallistuvilla on yhteinen päämäärä.  Airpron työehtojen nostaminen samalle tasolle muiden ilmailualan toimijoiden kanssa hyödyttää kaikkia työntekijöitä", jatkoi Haapasaari.

Airpro-kiistan sovittelu jatkuu näillä näkymin vasta maanantaina 13. maaliskuuta ja seuraava lakko uhkaa jo tiistaina 14. maaliskuuta. Kaikkiaan tulevia työnseisauksia on ilmoitettu jo viidelle päivällä. Tukilakkoja on luvassa ainakin tiistaille 14. maaliskuuta. Tuolloin työnseisaukseen osallistuvat HUB logistics Aviation Oy,  LSG Sky Chefs Finland Oy, Aviator Finland Oy,  Swissport Finland Oy ja RTG Ground Handling Oy.

Ilmoitetut työnseisaukset

tiistai 14.3.2017 klo 03.00 – 09.00
perjantaina 17.3.2017 klo 15.00 – 19.00
keskiviikko 22.3.2017 klo 14.00 – 18.00
torstai 23.3.2017 klo 14.00 – 18.00
perjantai 24.3.2017 klo 14.00 – 18.00

Lue myös: