Pienten miehittämättöminen ilma-alusten yleistyminen huolettaa lentäjiä, lennonjohtajia ja ilmailun turvallisuusviranomaisia eri puolilla maailmaa. Perinteisistä lennokkiharrastajista poiketen niiden käyttäjille lennättäminen on vain tapa saada videota tai valokuvia. Monesti määräyksiä ei noudateta tai niistä ei edes tiedetä. Tilanne luonnollisesti huolettaa myös vastuullisia RPAS-operaattoreita (Remotely Piloted Aircraft System), varsinkin jos he käyttävät droneja työtehtävissä. Lontoon liikennettä palveleva Gatwick (EGKK) on Englannin toiseksi vilkkain lentoasema. Siellä on rinnakkaiset kiitotiet 08L/26R ja 08R/26L Heinäkuinen tapaus osoittaa, miten yksi vastuuton drone-lennättäjä pystyy sotkemaan lentoliikenteen vilkkaasti liikennöidyssä ilmatilassa. Näin, vaikka varsinaista vaaratilannetta ei edes syntyisikään.
Liikenne ohjattiin aluksi normaaleihin Timba- ja Willo-odotuskuvioihin. Ne täyttyivät pian ja varalla ollut Mayfield otettiin käyttöön. Myös Englannin kanaalin päällä oleva En-Route -odotuskuvio aktivoitiin, jottei ilmatila ruuhkautuisi lopullisesti. Samaten Gatwickiin lähdössä olevia koneita viivästetyttiin niiden lähtökentillä. Koska dronesta ei hetkeen ollut havaintoa, kiitotie avattiin. Miehittämätön ilma-alus ilmestyi kuitenkin uudelleen ja liikenne keskeytettiin jälleen. Koska kiitotien uudelleen avautumisesta ei ollut tietoa, osa koneista päätti suunnata varakentille polttoainetilanteensa takia. Lopulta kiitotie oli suljettuna yhteensä vain 14 minuuttia (ensin yhdeksän ja sitten viisi minuuttia). Englannin National Air Traffic Control NATS kertoo, että neljä konetta meni kuitenkin varakentille ja syntynyttä ruuhkaa purettiin puolille öille asti. Sadat matkustajat päätyivät väärille kentille. Tuhansien matkat viivästyivät. T.T. Jos NATS:n tapauksesta julkaisema animaatio ei näy alla tai haluat nähdä sen isolla ruudulla, katso se tästä: Vimeo Gatwick drone incident - 2 July from NATS on Vimeo.
|
|||