Airbusin FAA:lta saama ETOPS-hyväksyntä antaa operointioption myös 300 minuutin ETOPS-lennoille, joka on suunnitelmissa laajentaa täyteen 370 minuuttiin. A350-900 XWB on nyt saanut hyväksynnän yli 180 minuutin ETOPS-lentoihin molemmilta suurilta ilmailuviranomaisilta eli Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:lta ja FAA:lta.
Hyväksynnän odotetaan laajenevan kuluvan vuoden aikana 370 minuutin ETOPS-operaatioihin, kun Airbus A350-900 -koneiden ja sen Rolls-Royce Trent XWB-84 -moottoreiden operaatioista on enemmän kokemusta. Tämän jälkeen etäisyys varalaskupaikasta yksimoottoritilanteessa olisi jo 2500 merimailia. Nykyisin A350-900 -koneilla lentää viisi operaattoria, joita ovat Qatar Airways, Vietnam Airlines, Finnair, TAM ja Singapore Airlines. Tulevat FAA-operaattorit ovat mm. kolme Yhdysvaltain suuryhtiötä American Airlines, Delta Air Lines ja United Airlines.
Hyväksynnän mukaan koneella voidaan siis lentää yhdellä moottorilla yli kolmen tunnin lentomatkan päässä varalentopaikasta. Yhdellä moottorilla operoitaessa lentoa on koneen painosta, ilmakehän olosuhteista ja lentokorkeudesta riippuen mahdollisesti laskeuduttava alemmalle lentokorkeudelle. Moottoririkot ovat erittäin harvinaisia nykyisillä matkustajakoneilla. Kaupunkivälejä, joilla on ETOPS-vaatimus kaksimoottoriselle konetyypille löytyy mm. valtamerten, pohjoisnavan sekä Siperian yltä. Kyseisiä reittejä lennetään jatkuvasti Finnairin kaksimoottorisilla Airbus A330-300 -koneilla Aasiaan, Yhdysvaltoihin ja Karibialle. A350 XWB -konetta käyttävät yhtiöt voivat lentää uusia suoria reittejä verrattuna vain 180 minuutin ETOPS-hyväksyntään. Mahdollisuus jopa 370 minuutin ETOPS-toimintaan hyödyttää erityisesti uusilla eteläisillä reiteillä kuten Australian, Etelä-Afrikan ja Etelä-Amerikan välillä. 300 minuutin ETOPS-operaatioilla taas katetaan valtamerten ylityksiä Pohjoisella- ja Keskisellä-Tyynellä valtamerellä reiteillä Kaakkois-Aasiasta Yhdysvaltoihin ja Australian ja Aasian alueelta Yhdysvaltoihin. Lue myös:
|
|||