Air France palasi Suomeen ja Helsinki-Vantaalle lähes 20 vuoden tauon jälkeen heinäkuussa 2021 neljällä viikkovuorolla. Lentojen määrä kasvatettiin ensin päivittäiseksi ja talviaikataulukaudella lentoja on ollut jo 11 viikkovuoroa.
Omien lentojen lisäksi Air France tekee codeshare-yhteistyötä Finnairin Pariisiin suuntautuvien aamulentojen osalta. Kaksi päivittäistä yhteyttä mahdollistavat sujuvat jatkolennot Air France reittiverkostoon Pariisin Charles de Gaullelta. Air Francen erittäin laaja reittiverkosto tarjoaa kohteita Afrikassa, Etelä-Amerikassa, Yhdysvalloissa, Aasiassa, Lähi-idässä ja talvikaudella myös Karibialla. Helsinki-Vantaan lentojen lisäksi Air France lentää talvikaudella 2021/2022 myös Pariisista Suoraan Rovaniemelle. Myös näiden lentojen osalta kysyntä on ollut merkittävää ja reitille on jouduttu vaihtamaan suurempia koneita ja lisäämään lentojen määrää.
Air France otti ensimmäiset uudet A220-koneet kaupalliseen käyttöön lokakuussa 2021 Berliinin ja Venetsian lennoillaan. Vuoden 2021 loppuun mennessä Air Francella on laivastossaan jo kuusi 148-paikkaista Airbus A220-300 -konetta. Vuoden 2022 aikana määrä kasvaa vielä 15 koneella. Air France korvaa uudella polttoainetehokkaalla koneella nykyisiä Airbus A318- ja A319-koneitaan. Fabien Pelousin mukaan kesäkuusta 2022 lähtien konetyyppi tulee lentämään valtaosan yhtiön Helsingin ja Pariisin välisistä lennoista. Konevalinta ei ole yllättävä sillä kyseessä on yksi Air Francen pisimmistä reiteistä Euroopassa. Uusi konetyyppi mahdollistaa mm. merkittävät polttoainesäästöt.
Tarvittaessa jopa kahdeksan ensimmäistä riviä voidaan ottaa business-luokan käyttöön. Lisäksi A220-koneiden 48 senttimetrin levyiset ja 118 asteeseen kallistuvat matkustajaistuimet ovat markkinoiden leveimmät. Istuinväli on 76,2 senttimetriä eli 30 tuumaa. Air Francen koneissa istuinten selkänojissa on pöytä, mukiteline ja istuintasku. Tarjolla on myös USB-A ja USB-C -portit älylaitteiden lataamiseksi, jotka saa kiinnitettyä selkänojaan. Koneissa on tarjolla myös wifi-yhteys, joka on ilmainen kevyeen käyttöön.
Air France uudistaa laivastoaan A220-koneiden lisäksi myös A350 XWB -laajarunkokoneilla, jotka korvaavat käytöstä poistettavat nelimoottoriset A340- ja A380-koneet. Lisäksi Air France lentää myös A32S, Boeing 787 ja Boeing 777-koneilla. Näistä viimeisin konetyyppi on käynyt läpi mittavan matkustamouudistuksen. Lue myös:
|
|||