“A321 MPA:lla (Maritime Patrol Aircraft) on kaikki tarvittavat ominaisuudet Ranskan meripartioinnin moninaisiin tehtäviin, jotka nostavat sen todelliseksi lentäväksi fregatiksi. Airbusin omavarainen ratkaisu tarjoaa autonomian, saatavuuden ja luotettavuuden, joita tarvitaan merialueella ydinpelotteen edistämiseksi", sanoi Airbus Defence and Space:n apulaisjohtaja Jean-Brice Dumont. Uuden tutkimuksen ja riskiarvioinnin tavoitteena on valmistautuminen meritoimintakoneohjelman kehittämiseen ja tuotannon käynnistämiseen vuoden 2026 lopussa. Selvitys mahdollistaa aiemman arkkitehtuuritutkimuksen alustavien tulosten jatkokehittämisen sekä toteuttamisen taloudellisten ja teollisten edellytysten tarkentamiseksi sekä lentokoneeseen integroitavien järjestelmien teknisten valintojen ohjaamiseksi ja tuulitunnelikokeiden aloittamiseksi. Marraskuussa 2024 Euronaval-messuilla julkistettiin Ranskan päätyneen valitsemaan sueraavaksi MPA-suorituskyvykseen Airbus A321XLR -koneeseen (Extra Long Range) perustuvan A321 MPA -meritoimintakoneen (Maritime Patrol Aircraft). A321MPA korvasi vuonna 2018 esitellyn Airbus A320M3A (Modular Multi-Mission Aircraft) -koneen.
Nykyisen Atlantique 2 -koneen (Atlantique Nouvelle Génération, ATL2) kehitti 1980-luvulla Dassault Aviation. Brequet koneita valmistettiin vuosina 1961-1987. Atlantique 3 -kone oli esillä 1990-luvulla, mutta sitä ei koskaan toteutettu. Uusi A321 XLR -koneeseen pohjautuva meritoimintakone mahdollistaa pitkän toiminta-ajan ja hyvän liikehtimiskyvyn myös matalilla korkeuksilla. Kone varustetaan laajasti erilaisilla sensoreilla yhteistyössä Thalesin kanssa. Luvassa on mm. viimeisimmän sukupolven tutka- sekä kaikuluotainjärjestelmät sonopoijuineen sekä elektro-optisin ja omasuojajärjestelmin. Koneeseen tulee myös MAD-järjestelmä (Magnetic anomaly detector), joka havainnoi muutoksia maapallon magneettikentässä ja paikantaa sukellusveneen metallin aiheuttaman poikkeaman avulla. Yhteysjärjestelmien osalta koneessa on luonnollisesti erilaisia tietovuoyhteyksiä sekä satelliittiyhteydet. Vaikutuskykyihin lukeutuu soveltuva aseistus eli torpedot sukellusveneiden ja pinta-alusten torjuntaan, mutta myös uuden sukupolven ilmasta-pintaan -vaikuttava FMAN-meritorjuntaohjus (future anti-ship missile). Koneen suuri rahtiruuma ja avoimen arkkitehtuurin tehtäväjärjestelmä mahdollistavat laajamittaiset kehityshankkeet koko koneen elinkaaren aikana kehittyviä uhkia vastaan. Airbus Defence and Spacella on pitkäaikainen kokemus suurten lentokoneiden modifikaatiosta sotilaskäyttöön, josta osoituksena on mm. A330 MRTT -ilmatankkeri. Valmistaja on lisäksi integroinut erilaisia sensoreita ja tehtäväjärjestelmiä P-3, C-295 ja CN-235 -koneisiin. Kaikkiaan modifioituja koneita on yli 170 ja niitä käytetään mm. erilaisiin valvontatehtäviin.
|
|||