ANA sai luvan MFF-operointiin Airbus A380 ja A320-koneilla - merkittävä osoitus kommonaliteetista

ANA_Honu_noseAll Nippon Airways (ANA) on saanut Japanin ilmailuviranomaiselta JCAB:lta luvan ns. MFF-operointiin (Mixed Fleet Flying) eurooppalaisvalmistajan suurimmalla ja pienimmällä alkuperäisellä Airbus-koneella. ANA on ensimmäinen yhtiö maailmassa, joka on saanut luvan MFF-operointiin näiden konetyyppien välillä.

Japanin ilmailuviranomaisen JCAB:n ANA:lle antama hyväksyntä on merkittävä osoitus Airbusin erikokoisten lentokoneiden kommonaliteetista eli samankaltaisuudesta. Airbus käyttää useampien konetyyppiensä vuorottaisesta lentämisestä termiä Mixed Fleet Flying (MFF).

ANA A321neoKaksikerroksinen superjumboksikin kutsuttu A380 on pituudeltaan 72,7 metriä ja siipien kärkiväli on 79,8 metriä. Kapearunkoisen A320-koneperheen mitat ovat noin puolet jättikoneesta. A380-laajarunkokoneen maksimilentoonlähtöpaino on 575 tonnia, kun suurimman A321XLR -koneen MTOW on 101 tonnia. Pienimmän laajassa käytössä olevan A319 -koneen MTOW on puolestaan 75,5 tonnia. A380-koneen ohjaamossa istutaan noin 7,4 metrin korkeudella, kun Airbusin A320-perheen kapearunkokoneissa ohjaamossa istutaan noin 4,2 metrin korkeudessa.

ANA on Japanin ainoa A380-operaattori. Yhtiön laivastossa on kolmen A380-koneen lisäksi mm. Airbus A320/A321 sekä A320neo/A321neo -koneita.

A380_A320ANA:n saama hyväksyntä tarjoaa mahdollisuuden käyttää samoja lentäjiä niin kapea- kuin laajarunkoneissa, joka antaa mahdollisuuden kustannussäästöihin. Suomessa samaa mahdollisuutta hyödyntää Airbus A320 ja A330 -koneiden osalta Finnair.

Toinen osoitus Airbusin ja viranomaisten yhteistyössä määrittelemästä kommonaliteetista on Airbusin A350 XWB ja A330 -koneiden osalta hyväksytty Common Type Rating -koulutus.  Ilmailuviranomainen katsoo koneet yhdeksi tyypiksi niiden yhteneväisyyksien takia. Tämä mahdollistaa lyhyen eroavaisuuskoulutuksen jälkeen molempien konetyyppien kelpuutukset ja koulutuksissa saadaan jopa 65 prosentin aikasäästö perinteiseen tyyppikurssiin verrattuna.