Aurinko sarasti Japanin lentokoneteollisuudelle - MRJ nousi vihdoin ensilennolleen

MRJFF_2Japanin lentokoneteollisuuden uusi ylpeys Mitsubishi MRJ -regionaalikone nousi historialliselle ensilennolleen Nagoyasta aamulla 11. marraskuuta. Kyseessä on ensimmäinen kerta yli 50-vuoteen, kun Japanissa on suunniteltu uusi matkustajakone.

Mitsubishi MRJ90 -koelentokone nousi ensimmäiselle noin puolentoista tunnin mittaiselle lennolleen Nagoyasta. Koelennon aikana MRJ:llä lennettiin laskutelineet ja laipat ulkona. Valmistajan mukaan lento onnistui suunnitellusti.

"Koneen suorityskyk oli paljon odotettu parempi. Lento oli erittäin miellyttävä", kommentoi ensimmäisen koelennon kapteeni Yasumura.

Koelentoja tehdään myös Yhdysvalloissa vuoden 2016 toisen neljänneksen alun jälkeen. MRJ:n koelennot operoidaan  Washingtonin osavaltiossa Moses Laken Grant County Internationali lentokentällä.

MRJFF_1Mitsubishi Aircraftin MRJ -koneperhe koostuu 70- ja 90-paikkaisista versioista. Valmistajan mukaan se tarjoaa uuden sukupolven koneena huomattavan paljon paremman polttoainetehokkuuden, vähentää päästöjä sekä lentomelua tämän päivän regionaalikoneisiin verrattuna. MRJ:n voimanlähteinä on kaksi Pratt & Whitneyn PW1200G -moottoria.

 Mitsubishi Aircraft Corporation ja Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (MHI) esittelivät ensimmäistä matkustamon mockuppia ja koneen mallia ensikertaa Pariisin ilmailunäyttelyssä vuonna 2007. Tuolloin tuotannon oli suunniteltu alkavan vuonna 2012.

Erinäisten vaiheiden jälkeen Mitsubishi ilmoitti jo kolmannesta viivestä MRJ:n kanssa elokuussa 2013. Tuolloin ensilento siirrettiin kesälle 2015 ja ensimmäisen koneen toimitus viivästyisi vuoteen 2017. Uuden MRJ:n ensimmäinen asiakas on japanilainen All Nippon Airways (ANA). Myös Japan Airlines on tilannut laivastoonsa MRJ-koneita.

Mitsubishin MRJ on ensimmäinen japanilainen suihkumoottoreilla varustettu matkustajakone. Siviilimatkustajakoneiden valmistus loppui Japanissa, kun Nihon Aircraft Manufacturing Corporationin NAMC YS-11 potkuriturbiinikoneen valmistaminen päättyi vuonna 1973. Uutta konetyyppiä ei ole suunniteltu Japanissa yli 50-vuoteen.

Video MRJ:n noususta ensilennolle

Video MRJ:n laskeutumisesta ensilennon päätteeksi

P&W:n työtenkijät kertovat MRJ-hankkeesta: