Kehitystyön keskeyttämisestä huolimatta Mitsubishi Spacejetistä vasta kymmenen koneen peruutukset

IMG-20190618-WA0001Japanilaisen Mitsubishi Spacejet (MRJ90) -regionaalikoneen kehittämishanke keskeytettiin toistaiseksi loppuvuodesta 2020. Tammikuussa julkistettiin ensimmäinen tilausperuutus, jonka jälkeen voimassa on vielä reilun 200 Spacejetin tilaukset. Koneen ensitoimitusta odotettiin ennen keskeytyspäätöstä tapahtuvaksi kuluvan vuoden aikana.

Mitsubishin Spacejet -hanke on viivästynyt moneen kertaan ja koronaviruspandemia toi siihen vielä omat haasteensa. Uuden matksustajalentokoneen kehityshankkeen keskeyttämisestä toistaiseksi kerrottiin lokakuussa 2020.

Nyt tammikuussa 2021 Mitsubishi Aircraft Corporation ja MHI-konserni julkistivat tilausperuutuksen yhdessä Aerolease Aviationin kanssa. Osapuolten välinen sopimus purettiin 31.12.2020.  Aerolease Aviation tilasi kymmenen konetta elokuussa 2016. Niiden lisksi tilaukseen kuului kymmenen koneen optiot.

Uutta sopimusta voidaan yhtiöiden lausunnon mukaan neuvotella sen jälkeen, kun kehitystyötä taas jatketaan. MHI:n nykyinen kehitystyön keskeyttämisen sisältävä kolmivuotinen liiketoimintasuunnitelma on voimassa vielä tilikauden 2023. MHI arvioi ilmailualan kysynnän niin lentokoneen osien kuin kapearunkokoneidein osalta elpyvän vuonna 2024 tai tilikauden 2024 aikana.

Marraskuussa 2015 ensilentonsa tehnyttä konetyyppiä on valmistettu kahdeksan koelentokoneen verran. Niistä seitsemän on MRJ90 -koneita ja yksi M100 -kone eli entinen MRJ70 -kone. Tilauksia Spacejetistä on edelleen 207 koneen verran.

Ennen kehitystyön keskeytystä annetun viimeimmän aikataulun mukaan SpaceJetin avausasiakkaan japanilaisen All Nippon Airwaysin (ANA) oli määrä saada ensimmäinen kone vuoden 2021 aikana.

Mitsubishi osti vuonna 2019 Bombardier CRJ-koneohjelman, jonka tuotanto kerrottiin päätettävän olemassa olevien tilauksien valmistuttua. Nykyisin yhtiö käyttää hankkeessa nimeä
MHIRJ.

Lue myös: