Boeing 737 MAXin viranomaiskoelennot suoritettu - seuraavaksi FAA analysoi tuloksia

FAA_MAX_testsYhdysvaltain ilmailuviranomainen ja Boeing ovat saaneet päätökseen kolmipäiväiset koelennot, jotka tähtäävät Boeing 737 MAX -koneiden tyyppihyväksyntään merkittävien ohjausjärjestelmämuutosten jälkeen.

Kolmipäiväiset tyyppihyväksyntään tähtäävät koelennot Boeing 737 MAX 7 -koneella on saatu päätökseen. FAA ja Boeing selvittivät lennoilla lentokonevalmistajan tekemiä muutoksia ongelmalliseksi todettuun automaattisesti toimivaan MCAS-järjestelmään (Maneuvering Characteristics Augmentation System).

Koelennot olivat vain yksi askel kohti kapearunkokoneen lentokiellon perumista ja palauttamista matkustajaliikenteen pariin. Edessä on vielä merkittävä määrä työtä ja seuraavaksi ilmailuviranomainen analysoi koelennoilta kerättyä tietoa.

FIA16_MAX_nose_pystyFAA seuraa tarkasti ennalta suunniteltua prosessia ja ottaa tarvittavan ajan Boeingin tekemien muutosten arvioimiseksi. Lentokielto perutaan vasta, kun FAA:n turvallisuusasiantuntijat ovat tyytyväisiä siihen, että 737 MAX -koneet täyttävät tyyppihyväksyntävaatimukset.

Seuraavissa vaiheissa koelennoilta kerättyä tietoa selvitellään FAA:n asiantuntijoiden lisäksi myös Kanadan, Brasilian ja Euroopan ilmailuviranomaisten kanssa, jotka arvioivat mm. minimivaatimukset lentäjien koulutukseen. Tältä osin luvassa on myös julkinen luonnos raportista, johon toimijat saavat antaa lausuntonsa.

FAA:lta on luvassa Boeingille ohjeistus virallisten dokumenttien valmisteluun, jonka jälkeen ilmailuviranomainen julkaisee jatkuvaa lentokelposuutta koskevan määräyksen kansainväliselle ilmailuyhteisölle, joka sisältää ilmoituksen tarvittavista lentoturvallisuustoimista ja lentokelposuusmääräyksen, jolla tiedossa olevat ongelmat korjataan.

Näiden toimien jälkeen FAA voi päättää Boeing 737 MAX -koneiden maaliskuussa 2019 alkaneen lentokiellon. FAA tulee myös arvioimaan ja tarvittaessa antamaan hyväksyntänsä operaattoreiden koulutusohjelmille koneeseen tehtyjen muutosten mukaisesti. 

Ennen Boeing 737 MAX -koneilla toteutettavia matkustajalentoja on koneisiin tehtävä vaadittavat muutokset sekä annettava lentäjille tarvittava koulutus. Mahdollinen simulaattorikoulutus voi olla merkittävä pullonkaula, kun huomioidaan lentäjien määrä ja koulutuslaitteiden tarjoama kapasiteetti.

Viimeisessä vaiheessa on vielä voitettava matkustavan yleisön luottamus. Se lienee yksi suurimmista haasteista, sillä kahdessa konetyypille sattuneessa samanlaisessa lentoturmassa menehtyi 346 ihmistä.

 

Lue myös: