Boeing 787 -matkustajakoneen moottorissa sattui tarkemmin määrittelemätön häiriö Charlestonin lentokentällä Etelä-Carolinassa. General Electric GEnx-1B -voimanlähteestä lensi jotain kiitotielle ja ruohikkoon, joka syttyi palamaan. Kone oli vielä asiakkaalle eli Air Indialle luovutusta edeltävissä testeissä. Kyseessä on toinen Air Indialle valmistunut koneyksilö VT-ANJ. Boeing ja General Electric ovat tiedottaneet tapauksesta, mutta hyvin rajoitetusti (käytetty termi ei ole "incident" vaan "issue"). Tapahtuman tarkkaa kulkua tai syytä ei ole kerrottu, ei myöskään mahdollisten vaurioiden laajuutta. VT-ANJ oli heinäkuun 28. päivänä neljän maissa ensimmäistä lentoa edeltävissä nopeissa rullauskokeissa. Jotain siis tapahtui ja moottorista sinkoutuneet kappaleet olivat niin kuumia, että ne sytyttivät ruohikkopalon. Mahdollisia syyvaihtoehtoja on useita. Esimerkiksi vierasesine kiitotieltä tai lintu on voinut joutua moottoriin. Toki myös tehdasuudessa moottorissa jokin kohta on voinut pettää. 787 pysäytettiin kiitotielle ja moottori sammutettiin. Kenttä oli suljettuna tapauksen vuoksi runsaan tunnin. Yhdysvaltain lentoturvallisuusviranomainen NTSB tutkii tapauksen. Air India on vasta toinen asiakas, joka saa GEnx-moottorilla varustettuja 787-koneita. Ensimmäisenä sellaisen vastaanotti Japan Airlines. Muissa koneissa on Rolls Royce Trent 1000 -moottorit. Sinänsä tapaus ei olisi niin merkittävä, ellei se olisi sattunut varsin uudelle moottorityypille. GEnx lentää myös 747-8-koneissa 2B-versiona. Yhteensä moottoreita on käytössä noin 100 ja ne ovat lentäneet 125 000 tuntia. Mistään ongelmista ei ole raportoitu. Air Indian VY-ANJ oli toinen Boeingin Charlestonin uudelta 787-kokoonpanolinjalta valmistunut kone. Ensimmäinen luovutettiin niin ikään Air Indialle huhtikuussa 2012.
|
|||
Itse laitetaan jollekin euron tavaralle kymmenen euron hinta ja sitten kun mennään jonnekin muualle, esimerkiksi nyt vaikka Ekotorille, niin kymmenen euron tavara pitää saada eurolla. BDSwiss arvostelu