Boeing kehitti uuden 737 MAX 200 -koneen vastaamaan kasvavan halpalentosektorin tarpeita. Sen ennustettu kasvu kapearunkomarkkinoiden kapasiteetin osalta on 35 prosenttia vuoteen 2033 mennessä.
"Uusien koneiden avulla kasvatamme matkustajamääriämme 82 miljoonasta yli 150 miljoonaan vuoteen 2024 mennessä." Ryanairin tilaamat uudet 737 MAX 200 -koneet alentavat operaatiokustannuksia huomattavasti. Koneissa on 197 istuinta, joka on kahdeksan enemmän kuin yhtiön nykykoneissa. Boeingin Sky Interior parantaaa matkustajien viihtyvyyttä samoin kuin uudet Slimline-istuimet, jotka tarjoavat keskimäärin yli 30 tuuman istuinvälin.
Boeing ja Ryanair allekirjoittivat maaliskuussa 2013 sopimuksen 175 Boeing 737NG-koneen tilauksista. Niistä viimeinen toimitetaan vuonna 2019. Uuden tilauksen viimeinen kone toimitetaan vuonna 2024 ja optiot toteutuessaan tämän jälkeen aina vuoteen 2029 asti. Ryanair operoi yli 1600 päivittäistä lentoa 69 liikenteen solmukohdastaan 186 kohteeseen 30 maassa. Yhtiö lentää nykyisin yli 300 737-800NG -koneen laivastolla ja se on suurin vain Boeing-koneilla operoiva yhtiö Euroopassa. Yhtiön palkkalistoilla on yli 9500 työntekijää ja kuluvan vuoden matkustajamäärän odotetaan ylittävän 86 miljoonaa.
Uusi MAX 200 -variantti perustuu 737 MAX 8 -koneen runkoon ja siihen voidaan asentaa jopa 200 matkustaistuinta hyödyntämällä keskioven kasvanutta evakuointikykyä. Koneen runko on 2,2 metriä pidempi kuin Airbusin A320neo -koneessa, joka antaa asiakkailla joustavuutta matkustamon suhteen. Boeing on saanut 737 MAX -koneistaan jo 2239 tilausta 46 asiakkaalta maailmanlaajuisesti. Lue myös:
|
|||