Boeing keskeyttää 737 MAX -koneiden tuotannon tammikuussa 2020 - lentokielto jatkuu edelleen

Boeing_Renton_facilityBoeing teki merkittävän päätöksen ja keskeyttää 737 MAX -koneiden tuotannon tammikuussa 2020. Syy päätökseen on lentokiellossa olevan konetyypin viivästynyt tyyppihyväksyntäprosessi, joka venyy vuodelle 2020 saakka. Boeing valmistautuu toimilla myös noin 400 jo valmiin koneen toimitusten aloittamiseen.

Boeing 737 MAX -koneet ovat olleet maailmanlaajuisessa lentokiellossa maaliskuusta 2019 saakka. Syynä Lion Airin ja Ethiopian Airlinesin lentoturmat, joissa menehtyi lokakuussa 2018 ja maaliskuussa 2019 yhteensä 346 ihmistä.

737_production_net_boeingYli 400 lentoyhtiöille toimitettua konetta seisoo asematasoilla ympäri maailmaa. Viimeaikoina näitä koneita on siirtolennetty, jotta niille voidaan tehdä tarvittavat muutostyöt ja ne voisivat palata liikenteeseen. Myös Suomessa seisoneet Norwegianin 737 MAX -koneet on siirtolennetty pois syksyn 2019 aikana.

Lentokiellon aikana Boeingin tuotantolinjat ovat pyörineet lähes normaalisti. MAX-koneita valmistetaan kuukausittain jo huimat 52 konetta. Tuotantoa oli lentokiellon aikana kuitenkin supistettu 42 koneen kuukausivauhtiin. Boeingin mukaan se on valmistanut lentokiellon aikana noin 400 uutta MAX-konetta.

Boeing on jo aiemmin ilmoittanut arvioivansa tuotantomääriään, jos lentokielto jatkuu odotettua pidempään. Yhtiö ilmoitti 16. joulukuuta, että tuotanto keskeytetään tammikuun 2020 alussa.

Boeing_RentonValmistajan mukaan tehty päätös on vähiten hankaluuksia aiheuttava ja tukee myös tuotantoa ja alihankintaketjua. Päätöksellään yhtiö priorisoi jo valmiiden koneiden toimituksia asiakkaille keväällä 2020.

Tuotannon keskeytys ei Boeingin mukaan ainakaan tässä vaiheessa tarkoita lomautuksia yhtiön työntekijöille. Tilapäisen tuotannon keskeytymisen aikana työntekijät jatkavat 737-koneisiin liittyvien töiden parissa Puget Soundissa.

Päätökseen vaikuttivat mm. tyyppihyväksynnän ja lentokiellon kumoamisen venyminen vuodelle 2020. Toistaiseksi ei ole julkistettu takarajaa lentokiellon päättymiselle tai edes vaatimuksia, joiden myötä konetyyppi palaisi kaupallisen ilmakuljetuksen pariin. Myöskään mahdollisia maailmanlaajuisia koulutusvaatimuksia ei ole toistaiseksi julkaistu. Aikajanan selvittyä Boeing tekee päätöksiä koneiden toimituksista ja tuotannon uudelleen käynnistämisestä.

Lentokiellossa yhä olevien Boeing 737 MAX -koneiden turvallinen palaaminen taivaalle amerikkalaisvalmistajan ykkösprioriteetti. Se on kehittänyt koneen järjestelmiä jo ensimmäisestä eli lokakuun 2018 lopussa sattuneesta Lion Airin lentoturmasta lähtien. Aikaa siihen on kulunut siis jo yli vuoden verran.

Boeing_737MAX_noseLentokiellon perumisesta päättävät aikanaan Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA yhdessä muiden ilmailuviranomaisten kuten mm. EASA:n kanssa. Prosessi tulee olemaan tarkka ja vaativa, sillä myös matkustajien on koettava kone turvalliseksi eikä siihen riitä pelkkä lentokiellon kumoaminen.

Edessä on monia haasteita ennenkuin matkustajat saavat riittävän luottamuksen 737 MAX -koneiden päivityksiin. Todennäköisesti matkustajat välttelevät turmakonetyyppiä jonkin aikaa. Myös osa operaattoreista häivyttänee huonoon maineeseen joutuneen MAX-tunnuksen tavalla tai toisella lentokiellon päättyessä.