Boeing raotti salaisuuksien verhoa Saab-yhteistyössä kehitettävästä T-X -suihkuharjoituskoneesta

Boeing_Saab_TX_1(päivittynyt 25.8) Boeing esitteli ensimmäiset kuvat tarkasti varjellusta T-X -suihkuharjoituskoneesta, jota se kehittää yhdessä Saabin kanssa. Valmistajien tavoitteena on voittaa kisa Yhdysvaltain Ilmavoimien uudesta suihkuharjoituskoneesta uudella puhtaalta pöydältä kehitetyllä ratkaisullaan.

Boeingin ja Saabin yhteistyötä on suojeltu tarkasti julkisuudelta sekä kilpailijoilta. Nyt ensimmäisiä kuvia on kuitenkin julkaistu ja rollout tapahtuu lähestyvän syyskuun aikana.

Boeingin ja Saabin T-X on uusi suihkuharjoituskonetyyppi, joka on kehitetty puhtaalta pöydälltä. Koneella on suuret usean sadan koneyksilön markkinat. Yhdysvaltain ilmavoimien hankinnan lisäksi suihkuharjoituskoneella nähdään olevan myös huomattavan suuret lisämarkkinat muualla maailmassa.

"T-X on halvempi, hinta on ennennäkemätön", kuvaili Saabin varatoimitusjohtaja Lennart Sindahl hanketta toukokuussa 2016 Gripen E - koneen rollout-tilaisuudessa.

"Hyvä hävittäjä ei ole hyvä harjoituskone", vertaili Sindahl Gripen E:tä ja tulevaa T-X:ää.

Sindahl kertoi toukokuisessa tilaisuudessa rolloutin lähestyvän ja jatkoi kilpailun olevan todella kovaa. Sen takia hankkeesta ei paljastettu käytännössä mitään muuta kuin kommentoitiin sen kustannustehokkuutta ja innovaatioita. Varsinainen kommentointi vastuu on hankkeessa Boeingilla. Yhteistyö amerikkalaisvalmistajan kanssa on ollut sujuvaa.

"Kaikkien budjetit ovat alhaiset riippumatta siitä kenen kanssa puhut. Meidän täytyy vain sopeutua siihen ja se vaatii useita innovaatioita", jatkoi Sindahl.

Boeing ja Saab esittelevät oman ratkaisunssa viimeisenä, sillä muut T-X -hankeen kilpailijat ovat esitelleet ratkaisujaan jo aiemmin. Boeing-Saab -yhteistyöstä ei ole julkistettu koneen nokkakuvaa enempää tietoa.

Koneen ensiesittely eli rollout-tilaisuus on 13. syyskuuta 2016 Yhdysvalloissa Boeing Defence:n tiloissa St. Lousissa. Asian kertoi Saab Aeronauticsin johtaja Ulf Nilsson Ruotsin Ilmavoimien 90-vuotisjuhlallisuuksiin liittyvässä Air Power -konferenssissa.

T-X -hankkeeseen osallistuvat Raytheon ja Alenia Aermacchi T-100 ITS -koneellaan, Lockheed Martinin ja Korea Aerospace Industriesisin KAI T-50 -yhteishanke sekä Northrop Grumman, joka tarjoaa Saabin tavoin ilmavoimille kokonaan uutta Model 400 -konetyyppiä.


Jättimarkkinat Yhdysvalloissa

Yhdysvaltain ilmavoimien vuonna 2010 käynnistyneellä T-X -ohjelmalla haetaan ratkaisua uudellea suihkuharjoituskoneelle sekä ohjaajien koulutukseen seuraavien 40 vuoden ajaksi. Koneita tarvittaisiin noin 350 ja niiden lisäksi sopimukseen kuuluisivat myös maaharjoituslaitteet, logistisia palveluja sekä tukijärjestelmiä.

 T-X -hankkeen voittava kone kone rakennettaisiin Yhdysvalloissa ja korvaajan odotetaan saavuttavan IOC-kyvyn (Initial Operational Capability) vuonna 2023.

T38_wikimedia_usairforce_defenceimageryYhdysvaltain ilmavoimien nykyiset Northrop T-38 Talon -suihkuharjoituskoneet (vasemmalla) ovat keskimäärin jo 43,5 vuoden ikäisiä. Talon teki ensilentonsa 1959. Koneita rakennettiin 1 158 kappaletta ja tuotanto päättyi 1972.

Kaksimoottorinen ja peräkkäin istuttava suihkukone pystyy lentämään ääntä nopeammin. T-38 on ollut myös osastotaitolentoryhmä Thunderbirdsin koneena.

Mahdollisia lisämarkkinoita uudelle Saabin kehittämälle suihkuharjoituskoneelle voisi avautua myös Suomesta ja Ruotsista.

Suomen Ilmavoimat operoi nykyisellä Bae Hawk -suihkuharjoituskonelaivastollaan, joka tulee olemaan ilmavoimien pisimpään palvellut konetyyppi. Hawk-suihkuharjoituskoneilla on Suomessa tarkoitus operoida ainakin vuoteen 2036 saakka, jolloin niillä on operoitu jo yli 50 vuotta. Ruotsin Ilmavoimien käytössä on vuodesta 1967 lähtien ollut Saab Sk60-suihkuharjoituskone. Niillä on määrä lentää ainakin vuoteen 2020 saakka.

Katso Boeingin julkaisemat sneakpeak videot T-X -koneesta

Päivitys 25.8 klo 13.50: lisätty rollout päivämäärä ja paikka.

 

Lue myös: