Dreamliner ja Dreamlifter kohtasivat Tarantossa

787_finmeccanicaBoeing 787 -matkustajakonetta esittelevä Dream Tour -kiertue eteni perjantaina Oslosta viimeiseen kohteeseensa eli Italian Tarantoon. Siellä Dreamliner ZA003 kohtasi koneen osien kuljetukseen suunnitellun, 747-koneesta muunnetun Boeing Large Cargo Freighterin eli Dreamlifterin.

Varta vasten 787-ohjelmaa (aluksi 7E7) varten rakennetussa Boeing 747 LCF:ssä on laajennettu runko sekä lastaamista varten sivulle auki kääntyvä takaosa. Dreamliftereitä on modifioitu käytetyistä 747-400-koneista kolme kappaletta. Niiden tunnusomaiset wingletit on poistettu värinäongelmien takia.

Dreamliftereiden avulla alihankkijoiden rakentamia komponetteja kuljetetaan eri puolilta maailmaa kokoonpanolinjalle Yhdysvaltoihin. Esimerkiksi Japanista tulevien siipien kuljetusaika lyhenee merimatkaan verrattuna 30 vuorokaudesta kahdeksaan tuntiin.

Italian vierailun takana on se, että Finmeccanica Groupin tytäryhtiö Alenia Aermacchi valmistaa mm. 787-koneiden keski- ja takarungot sekä korkeusvakaajan tehtaissaan Grottagliessa, Foggiassa and Pomigliano D'Arcossa. Dreamlifter noutaa osat Taranton kentältä. Italialaisen työn osuus koneesta on 14 prosenttia.

Taranto on huhtikuun 4. päivä käynnistyneen Dream Tourin viimeinen kohde. 787 Dreamliner jatkaa maanantaina takaisin Yhdysvaltoihin kohteenaan Ronald Reagan International Airport Washington DC:ssä.

Myös Airbusilla on vastaava matkustajakoneesta modifioitu rakenneosien kuljetuskone, Airbus A300-600ST (Super Transporter) eli Beluga.