Ensimmäinen A320neo-koneen PurePower-moottori valmiina koelennolle

PurePower_1100_2Ensimmäinen Pratt & Whitneyn PurePower PW1100G-JM -moottori on käynyt läpi kaikki maakokeet ja on valmiina ensilennolle. PurePower-moottori asennetaan lentokokeita varten yhtiön Boeing 747 -erikoiskoneeseen. Koelennolle nousevaa moottorityyppiä käytetään tulevassa Airbus A320neo -koneessa. 


PW1100G-moottori on läpikäynyt 120 tunnin koekäyttöjaksot maakokeissa, joissa varmennettiin sen toiminta sekä polttoainetehokkuus. Uusi moottorityyppi asennetaan  koelento-ohjelmaa varten Pratt & Whitneyn Boeing 747 -koneeseen Mirabel Aerospace Centressä Kanadan Quebecissä.

PurePower_1100_1Kaksi muuta moottoria on tällä hetkellä koekäytössä osana yhtiön kahdeksan moottorin koeohjelmaa. Neljäs on loppukokoonpanossa ja se valmistuu koekäyttöihin toukokuun aikana.

Moottorivalmistajalla on takanaan jo yli 4500 tuntia koekäyttöjä uudentyyppisten suurten, jopa 12:1, läpivirtaussuhteen omaavien GTF-moottoreiden (Geared Turbofan) osalta. Moottori tuottaa jopa 33 000 paunan (150kN) työntövoiman.

Jo kolmetoista asiakasta on valinnut Pratt & Whitneyn PW1100G-JM -moottorin lentokoneisiinsa. Kaikkiaan vuonna 2015 käyttöön otettavaa moottorityyppiä on myyty jo yli 1400 kappaletta. PW1100G-moottori otetaan ensimmäisenä käyttöön Airbusin New Engine Option eli A320neo-koneissa.

Airbusin neo-koneiden lisäksi PW1100 on valittu moottoriksi Bombardier CSeries, Mitsubishi Regional Jet ja Irkut MS-21 -koneisiin.