Mitsubishi MRJ:n PW1200G -moottori sai FAA:n tyyppihyväksynnän

MRJ_1st_FLT_1Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (MHI), Mitsubishi Aircraft Corporation ja Pratt & Whitney ovat saaneet Yhdysvaltain ilmailuviranomaiselta FAA:lta tyyppihyväksynnän Mitsubishi MRJ:n PurePower PW1200G GTF -moottorille.

Japanilaisvalmisteisen MRJ-koneen moottorin tyyppihyväksyntä saatii samalla, kun koelentovaihe tiivistyy Yhdysvalloissa. Neljäs MRJ-koelentokone on saapumassa Moses Laken koelentokeskukseen Yhdysvaltoihin. Edessä on tiivis koelentovuosi, jonka aikana suoritetaan vielä kokeita mm. luonnollisissa jäätävissä olosuhteissa sekä muissa kuumissa ja kylmissä olosuhteissa.

Molemmat MRJ-70 ja MRJ-90 -koneet käyttävät PW1200G-moottoreita. Kyseinen moottorimalli on optimoitu MRJ-ohjelmalle niin siiven muotojen ja aerodynaamisten ominaisuuksia osalta.

Moottorissa on käytetty muiden Pure Power -mallien tavoin kehittynyttä teknologiaa, joka tarkoittaa 10-20 prosentin vähennystä operatiivisiin kuluihin ja jopa 50 prosentin vähennyksen melun suhteen.

Kaikkiaan tyyppihyväksyntää varten käytiin yli 15 kriittisen moottorijärjestelmän kokeita FAA:n vaatimusten mukaisesti. Niiden piirissä olivat mm. suorituskyky, kestävyys, päästöt, meluarvot, lintutörmäykset ja ahtimen siiven irtoamisen vaikutukset.

Moottorityyppiä on käytetty yli 6000 tuntia, 15 000 lennolla osana kehitysvaiheita, tyyppihyväksyntää ja koelentoja. Moottoreiden puhaltimen halkaisija on 56 tuumaa. PW1200G-moottorit tarjoavat 17 000 paunan työntövoiman ja niitä on asennettu jo viiteen MRJ-koelentokoneeseen.