A320neo-koneen koelento-ohjelmassa koneen runkoa ja sen järjestelmiä vietiin eri tavoin normaalien toimintarajojen ohi, jotta sen lentokelpousuuskriteerit tulisi täytettyä menestyksekkäästi. A320neo-koneiden EASA ja FAA tyyppihyväksynnän mukaan A320neo katsotaan nykyisen A320ceo (current engine option) versioksi eli sitä voi lentää samalla tyyppikelpuutuksella kuin nykyisiä A320-koneita. Suurempien PW1100G-JM tai CFM International LEAP-1A -moottoreiden asentaminen ei muuta merkittävästi koneen lento-ominaisuuksia verrattuna nykyisiin CFM56 rai V2500 -moottoreihin verrattuna. Kaikkiaan kolme A320neo-koneperheen koelentokonetta lensi PW1100G-JM -moottoreilla yli 1070 lentotuntia noin 350 koelennonaikana. Koelentotunneista noin 300 lennettiin lentoyhtiön kaltaisessa operoinnissa, jotta koneen sujuvasta käyttöönotosta voidaan olla varmoja. Pratt & Whitney-moottorein varustettu A320neo on koko koneperheen ensimmäinen tyyppihyväksynnän saanut variantti. Seuraavaksi lähikuukausien aikana odotetaan tyyppihyväksyntää CFM-moottorein varustetulle A320neo-koneelle. Sen jälkeen perässä seuraavat A319neo ja A321neo -koneen molemmilla moottorivaihtoehdoilla.
Airbus on saanut vuodesta 2010 lähtien yli 4300 tilausta 75 asiakkaalta A320neo-koneista. Sen valtaama markkinaosuus on noin 60 prosenttia. Tutustu A320neo-koneisiin tarkemmin artikkelissamme: A320neo - neljän vuoden haudutus on resepti menestykseen Lue myös:
|
|||