EU esti Ryanairin ja Aer Linguksen yhdistymisen

Ryanair Boeing 737EU komission päätöksen myötä Ryanairin ja Aer Linguksen yhdistyminen päätyi epäonnistumiseen jo kolmannen kerran. Ryanair ei tyydy päätökseen vaan vie sen tuomioistuinkäsittelyyn.

Ryanair sai ennakkotiedon kauppojen kariutumisesta jo 12. helmikuuta ja ilmoitti tyrmistymisensä tietoon. Yhtiö olisi yhdessä Flybe:n kanssa jopa luonut kilpailijan Irlannin liikenteeseen. Mukana oli myös British Airways jolle yhtiö olisi luovuttanut Aer Linguksen Gatwickin slotit.

Ryanairin tuorein Aer Linguksen ostoyritys oli jo kolmas sitten vuoden 2007 jolloin EU tyrmäsi kaupat edellisen kerran. Toinen yritys jätettiin kesken vuonna 2009.

EU komission mukaan Ryanairin ehdotuksen jälkeen se olisi saanut monopolin jopa 28 reitillä. Lisäksi yhtiö olisi saanut määräävän markkina-aseman 11 reitillä joilla on olemassa olevaa charter-liikennettä. Yhdityminen olisi myös tuonut Ryanairille määräävän markkina-aseman seitsemällä reitillä, joilla on jo muita operaattoreita.

Komissio ei myöskään löytänyt todisteita kauppojen tuomista synergiaeduista, jotka hyödyttäisivät kaikkia asiakkaita. Komissio epäilee ettei etuja saavutettaisi tai että ne toteutuessaan siirtyisivät kuluttajahintoihin.

Komission päätöksen mukaan se ei vakuuttunut reittioikeuksien siirroista eikä Flybe:n kykyyn operoida uusilla, sille tuntemattomilla markkina-alueilla tai uudenlaisella A320-kalustolla. Ongelmia nähtiin myös British Airwaysin kanssa suunnitelluissa slot-sopimuksissa.

EU komissio on hyväksynyt kuudestatoista yhdistymistapauksesta kaksitoista. Vain kolme kauppaa on estetty; Ryanair/Aer Lingus 2007, Olympic Air/Aegean 2011, Ryanair/Aer Lingus 2013. Lisäksi yksi Ryanair/Aer Lingus selvitys vedettiin käsittelystä vuonna 2009.

Ryanair aikoo valittaa päätöksestä Euroopan tuomioistuimeen.

EU komission päätös

Ryanairin vastine EU:n päätökseen