MEF myy kaupassa 42 prosentin osuuden ITA Airwaysista Lufthansa-konsernille 325 miljoonalla eurolla. Lufthansa ja MEF ovat myös sopineet optiosta, jonka mukaan loput ITA Airwaysin osakkeet siirtyisivät saksalaisjätin haltuun myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana, joka olisi aikaisintaan vuonna 2025. Lisäksi Italian talousministeriö kasvattaisi sopimuksen toteutuessa ITA:n pääomia 250 miljoonalla eurolla.
Kaukoliikenteen osalta tulee solmia interline-sopimuksia kilpailijoiden kanssa tai vaihtoehtoisesti vaihtaa lähtö- ja saapumisaikoja eli slotteja. Tämän arvioidaan lisäävän välilaskuttomien lentojen määrää. EU-komissio otti huomioon ITA Airwaysin määräysvallan säilymisen MEF:n käsissä. Milanon Linaten lentoaseman osalta Lufthansan ja MEF:n tulee siirtää lähtö- ja saapumisaikoja kilpailijoiden käyttöön. Kauppa vahvistaa ITA Airwaysin taloudellista asemaa ja mahdollistaa sen elinkelpoisuuden pidemmällä aikavälillä. Samalla Italiasta tulee Lufthansa-konsernin viides kotimarkkina-alue ja liikevaihdolla mitattuna suurin markkina-alue Saksan ja Yhdysvaltojen jälkeen. Lufthansa-konserniin tulee yhdistymisen myötä lähes 5000 ITA Airwaysin työntekijää ja Rooman Fiumicinon lentokentästä tulee konsernin kuudes lentoliikenteen solmukohta. Rooma tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden laajentaa reittiverkostoa Afrikkaan sekä Latinalaiseen Amerikkaan. Kauppojen toteutumisen jälkeen yhtiöiden reitit kuuluvat code share -sopimuksen piiriin ja tarjolle tulee yli 1000 uutta lentoyhteyttä ja merkittävästi uusia mahdollisuuksia Etelä-Amerikan, Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän suuntaan. ITA Airways myös vahvistaa kilpailua Italiassa, jota hallitsevat erityisesti halpalentoyhtiöt.
ITA Airways perustettiin marraskuussa 2020 ja lokakuussa 2021 se korvasi Italian entisen ylpeyden Alitalian. ITA Airways kuljettaa vuosittain lähes 15 miljoonaa matkustajaa 96 lentokoneen laivastolla. Yhtiön verkostossa on 69 reittikohdetta. Lue myös:
|
|||