Finnair ottaa käyttöön kevyemmät rahti- ja matkalaukkukontit kaukoliikenteen koneissaan. Nordisk Aviation Productsin UltraLite-kontit vähentävät osaltaan kokonaispainoa. Hanke on osa Finnairin lentokoneiden ”painonvartijahanketta”, jonka tavoitteena on vähentää polttoainekulutusta ja sen kautta hiilidioksidipäästöjä. Mitä kevyempi kone on, sen vähemmän se kuluttaa polttoainetta. Uudet erityisen vahvasta ja kevyestä materiaalista valmistetut Nordisk UltraLite LD3 -kontit painavat 55 kiloa, eli noin 25 kiloa vähemmän kuin nyt käytössä olevat. Konteissa hyödynnetään samaa Dyneema-materiaalia kuin luodinkestävissä liiveissä. Myös kovassa käytössä ennemmin tai myöhemmin syntyvien vaurioiden korjaaminen sujuu nopeammin kuin aiemmin. Uusien konttien avulla Finnair säästää arviolta 800 000 kiloa polttoainetta vuodessa, ja samalla hiilidioksidipäästöt vähenevät yli 2,5 miljoonalla kilolla. Kontit otetaan käyttöön vuoden loppuun mennessä. Finnair käyttää uudenlaisia LD3-kontteja jo osittain A330 ja A340 laajarunkokoneissaan. “Uudet kontit auttavat meitä saavuttamaan polttoainetehokkuus- ja ympäristötavoitteemme. Ne myös helpottavat konttien käsittelyä maassa ja siten tukevat sujuvaa kauttakulkuliikenteen toimintaa,” sanoo Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho. Finnair on sitoutunut vähentämään paikkakohtaisia hiilidioksidipäästöjään 24 prosentilla vuoden 2009 tasosta vuoteen 2017 mennessä. Finnair seuraa ilmoituksellaan muun muassa Airberliniä, joka ilmoitti elokuussa siirtyvänsä käyttämään Jettainer GmbH:n rahtikontteja Airbus A330-300- ja A330-200 -lentokoneissaan.
|
|||