"Iljushin hakee koelennoilla koneelleen RNAV1-hyväksyntää nykyisen PRNAV-hyväksynnän lisäksi", kertoo ANS Finlandin (aiemmin Finavia) Helsinki-Vantaan lennonjohdon päällikkö Karri Hannula Lentoposti.fi:lle.
RNAV 1 on lähestymisaluemenetelmä, jossa voidaan hyödyntää erilaisia GNSS, DME/DME tai DME/DME/IRU -paikkatietoja. RNAV 1 -vaatimusten mukaisesti ilma-alus on 95 prosenttia ajasta vähintään +/- 1 merimailin sisällä halutusta paikasta. Venäjän ilmailuviranomainen vaatii todennusta operaatioista kolmelta eri kiitotieltä. Tämän takia nelimoottorisella Il-96-300 -koneella tehdään myös lähestymisiä Helsinki-Vantaan suljetulle kiitotielle 15/33. Poikkikiitotielle ei ole käytettävissä ILS-menetelmää kiitotieremontin seurauksena, joten lähestymisissä käytetään minimiestevarakorkeuksia.
Yksiluokkaiseen versioon voidaan asentaa jopa 300 matkustajaistuinta. Il-96-300-koneiden elinkaareksi on laskettu 25 vuotta ja 70 000 lentotuntia. Maksimikantama on 14 000 kilometriä. Koelentoja lennetään Helsinki-Vantaalla kello 9.30-14.00 välisenä aikana ellei lennonjohdon kanssa sovita muusta toiminnasta. Kyseiset ajat ovat lentoaseman ruuhka-aikojen ulkopuolella. Lentoja on määrä jatkaa aina 24. heinäkuuta saakka.
Myös eurooppalaisvalmistaja Airbus on tehtyt koelentoja A320neo- ja A350-900 XWB -koneillaan Helsinki-Vantaalla sekä muilla ANS Finlandin lentoasemilla kuten Turussa ja Rovaniemellä. MH Lue myös:
|
|||