Historiallinen Hurricane nähdään Oulun päälentonäytöksessä

TDS2014_Hurricane_1Ilmavoimien sodan aikaisissa väreissä lentävä Hurricane palaa Suomeen ja esiintyy elokuussa Ilmailuliiton Tour de Sky 2014 -päälentonäytöksessä Oulussa. Koko perheelle suunnatussa tapahtumassa on paljon ilmailullista nähtävää historiasta nykypäivään.

Entisöity Hawker Hurricane juhlistaa päälentonäytöksessä jatkosodan päättymisen 70-vuotispäivää. Oulun lentonäytös tarjoaakin ainutlaatuisen mahdollisuuden nähdä sekä 1940-luvun Hawker Hurricane -hävittäjä, että huippunykyaikainen Ilmavoimien McDonnel Douglas F/A-18 Hornet taivaalla esittämässä suorituskykyään.

Hurricanessa on 1650 hevosvoiman 27-litrainen Rolls-Royce Merlin 24/500 V12 -moottori, joka kuluttaa matkalennossa noin 200 litraa 100 oktaanista lentokonebensiiniä tunnissa. Esityslennossa polttoainetta palaa jopa 450 litran tuntivauhtia.

Hurricanella Suomessa 5,5 ilmavoittoa

TDS2014_Phil_Lawton_1Historiallisen Hurricane Mk.II HC-465 -koneen entisöi Suomen väreihin Britanniassa englantilainen Phillip ”Phil” Lawton. Perusteellisen uudelleenrakentamisen kerrotaan maksaneen Suomessa asuvan Lawtonin vanhoja koneita entisöivälle Phoenix Aero Services -yhtiölle yli kaksi miljoonaa euroa.

Suomeen ensi kesänä tuleva kone on alun perin Kanadassa rakennettu Hurricane Mk.XIIb eli lisenssillä valmistettu Mk.II. Koneen rakensi Canadian Car and Foundry Company  ja se lensi ensilentonsa kesällä 1941.

Lawtonin kone esittää sotasaaliina saatua Neuvostoliiton Ilmavoimien Hurricanea, joka kunnostettiin Suomen Ilmavoimille ja sai tuolloin tunnuksen HC-465. Sama koneyksilö lensi viimeisen Hurricane-lennon Suomessa 31. toukokuuta 1944

TDS_hurricane_SAkuva_1HC-465 aloitti uransa Britanniassa Royal Air Forcessa 1941, mutta toimitettiin joulukuussa 1941 Neuvostoliiton ilmavoimille lend-lease -apuna. Helmikuussa 1942 kone teki pakkolaskun Tuoppajärvelle Uhtuan suunnassa.

Suomalaiset evakuoivat koneen Ouluun ja se toimitettiin Valtion lentokonetehtaalle kunnostettavaksi. Ilmavoimat sai koneen käyttöönsä huhtikuussa 1944.

Suomen ilmavoimilla oli käytössään kymmenen Hurricanea, joilla saavutettiin 5,5 ilmavoittoa. Viisi konetta tuhoutui ilmataisteluissa ja kaksi ilmatorjuntaosumista neljän ohjaajan menettäessä henkensä.

hurricaneSuomessa on säilynyt vain yksi Hurricane, joka on Keski-Suomen Ilmailumuseossa konservoitu Hurricane Mk.I (HC-452). Kone ei ole lentokuntoinen, vaan puhdas museokone. Se on alkuperäisissä sodanaikaisissa väreissään.

Hawker Hurricaneja rakennettin yli 14 000 kappaletta, mutta lentokunnossa niitä on alle 20 koko maailmassa.


Oulussa huimat 40 000 katsojaa vuonna 1997

Ilmailun harrastajat muistelevat usein vuoden 1997 Oulu International Airshowta, joka 7.-8. kesäkuuta keräsi lähes 40 000 katsojaa Oulunsalon lentokentälle. Mukana oli ennätysmäärä ulkomaisia vieraita, kaikkiaan satakunta konetta.

Vuoden 1997 päälentonäytös oli ainutlaatuinen, sillä sen jälkeen ei Suomessa ole järjestetty vastaavan kokoista lentonäytöstä - eikä varmasti tulla koskaan järjestämäänkään.

 

Sotaveteraanit näytökseen ilmaiseksi

SuTourDeSky_1omen päälentonäytös järjestetään Oulussa 9.-10. elokuuta 2014. Paikalla on kaikki ilmailun lajit niin maassa kuin ilmassa.

Ilmavoimat, Maavoimien helikopterit, Rajavartiolaitoksen Vartolentolaivue sekä ulkomaiset Ilmavoimat, taitolentokoneet, museokoneet sekä harrasteilmailu ovat näyttävästi paikalla.

Tour de Sky on järjestäjän arvion mukaan vuoden 2014 suurin perhetapahtuma, jossa on nähtävää koko perheelle, sekä ensiluokkaiset VIP-tilat yrityksille.

Tour de Sky -päälentonäytökseen pääsevät kaikki sotaveteraanit ilmaiseksi. Tapahtumaan on tarjolla eri hintaisia päivä- ja viikonloppulippuja sekä oma tarjontansa myös spottereille ja VIP-vieraille. Lippuja voi ostaa ennakkoon Piletti.fi -palvelusta.

Lentonäytöksen johtajana toimii kokenut lentonäytösosaaja Perttu Karivalo. Vastuullisena kaupallisena järjestäjänä toimii tapahtumajohtaja Kimmo Piispanen.

Lentonäytöksen virallinen sivusto: www.tourdesky.fi.

Tapahtumalla on myös oma facebook-seinä.

Video: Hurricane HC465-koneen koekäyttö

Lue myös Lentoposti.fi:n aiemmat uutiset Oulun vuoden 2014 päälentonäytöksestä: