Kansanedustaja Lehden mukaan lentoasemalla Guggenheim ei tarvitsisi Wow-arkkitehtuuria edustavaa rakennusta. Vetovoima syntyisi kokoelmista, kertoo HS.
Aivan tyhjän päällä ajatus taidemuseosta lentoasemalla ei ole, vaikka Guggenheimista ei olisikaan kyse. Helsinki-Vantaalla on pitkään panostettu taiteeseen, jota on ollut esillä eri puolilla terminaaleja mm. Art Port -konseptin yhteydessä. Kun uusi ns. keskiterminaali avattiin 1996, sen sisääntulon maamerkkeinä oli kaksi suurta Martti Aihan puuveistosta (oikealla toinen niistä nimeltään Fatmi). Teokset on sittemmin jouduttu siirtämään varastoon yleisö- ja myymälätilojen laajennusten takia. Stefan Lindfors on puolestaan suunnitellut uudistetun matkatavara-aulan sisustuksen. Hänen vuonna 1993 kotimaan terminaalissa esille pantu sudenkorentoa muistuttava Concorde-teos on nykyisin esillä Non-Schengen -alueella. Muista taideteoksista voi mainita vuodesta 1969 lentoasemalla olleen Laila Pullisen "Aurinko tunturissa", joka on nykyisin samaten kaukolentojen terminaalissa. Lisäksi Helsinki-Vantaalla on järjestetty yhdessä Ilmailutoimittajien yhdistyksen kanssa ilmailuaiheisia valokuvanäyttelyitä. T.T. Helsingin Sanomien uutinen Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta:
|
|||